L

lördag 2 augusti 2014

Jag är rik!

Eller....det är jag ju inte alls, men jag känner det onekligen så just nu!
Tomatplantorna har alltså aldrig gett så riklig skörd som i år.


Sockerärtor blev det en del och de skidor som inte är uppätna ligger i frysen. Resterande spritade jag för att koka som vanliga ärtor.



Häromdagen skördade jag också de sista bondbönorna nedan och det blev ju en del det med.


Vitlöken jag satte i höstas är också klar. 10 superfina och 4-5 stycken som föll i sär när jag tog i dem, ,men de går såklart att använda ändå..


Potatis har jag fortfarande ganska mycket kvar och det gör att jag kan fixa ihop en måltid som nedan med bara himmaodlat. Utom laxen då förstås. Bondbönorna är förvällda, skalade och frästa med lite vitlök. Rekomenderas! 


Trädgården har inte blivit dokumenterad så mycket nu på sistone. Kanske för att jag i 10 års tid har fotat den och de flesta perenner är väl dokumenterade. Däremot är det kul med sommarblommorna, särskilt denna lådan under köksfönstret blev väldigt fin.


Ingen rensning överhuvudtaget och frågan är om jag inte ska ha samma i de  lådorna på verandaväggen nästa år...tål att tänkas på.


Idag lämnade jag Paradiset vid 14- tiden. Då var det 28 grader och klarblå himmel. Färden gick söderut till Gislövs Marknad, men det blev mörkare och mörkare ju längre söderut vi kom och tillslut ösregn och åska med bara 18 grader, så vi vände hem och såg MFF slå Falkenberg med 5-2 istället. Gislöv blir det nytt försök med i morgon.  Go´Kväll

4 kommentarer:

  1. Åh så mycket härligt egenodlat.
    Så fina tomater.
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar

    1. Tack snälla, det är lyx med hemmaodlat, Kram

      Radera
  2. Vilka tomater och vilka gröna fingrar du har, helt enkelt fantastiskt. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, men det är relativt lättodlat alltihop och med den fina sommar vi har, krävs bara en massa vatten. Kramar

      Radera