L

tisdag 26 augusti 2014

Rapport från Paradiset

Jag fick bl a ett nytt objektiv i födelsepresent och det testade jag såklart dagen därpå, dvs i Söndags. Förutsättningarna var  inte optimala med samma hårda vind vi har haft den senaste veckan, men övning ger väl färdighet antar jag…


De överjordiska rosorna fick jag av Ma och Pa. De står på verandan på natten, där det är kallt, för att hålla så länge som möjligt.


Det här är en doftpelargon som jag har för mig heter ”Attar of Roses” och som står utomhus. Ganska seg i starten, men nu blommar den fint.


Även denna har jag fått av Ma och Pa. När vi åt kräftor för någon vecka sedan. Säljs som Rosenhortensia. Har inte sett just denna typ förut, men väldigt vacker är den ju.



Jag kan inte för mitt liv komma på eller för den delen, komma ihåg vad denna perenn heter, men den är gammal i alla fall och kommer ursprungligen från Granne A. Blodnävan, som nu blommar om lite grand kommer från en annan granne.



Violrutan blommar nu, men blev inte lika stor i år som vanligt, eftersom Blodnävan nästan kväver den. Nävan ska alltså absolut flyttas!!


Höstanemonerna är på sluttampen, men en och annan blomma och faktiskt också knopp finns ännu kvar och innan de har slagit ut och vissnat ned, klipper jag dem inte.



Sen har jag Hibiskusarna, där endast den vita verkar ha några blommor kvar. Den slår också ut långsammare än den blå. Så fluffig och fin i blomningen, men totalt doftlös.


Myntan blommar också nu med fina lila kolvar. Någon Mojito har det blivit, men det syns inte ens att jag nallat på den. Står i kruka och ska få större nästa år, men sätta den i rabatten kommer jag aldrig att göra p g a sprider sig som ogräs.


Det pratas om drygt 20 grader varmt i morgon. Hoppas så att det stämmer, för jag Vågar Vägra Höst!!!! Go´Kväll


3 kommentarer:

  1. Fina bilder och nytt objektiv är ju bästa presenten såklart. :)
    kram och trevlig kväll önskar jag och tjejerna

    SvaraRadera
  2. Grattis så här i efterskott och vilken fotograf du är.
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Jag gratulerar också i efterskott.
    Underbara blomfoton.
    Kram Titti

    SvaraRadera