L

torsdag 11 september 2014

Ännu en Pärla

Jag har nu sett ännu en riktigt bra film. ”Now You See Me”. Ca två timmar lång och direkt när jag sett klart, såg jag om de första 11 minuterna. 2 gånger!!
Titeln låter lite tung och passar kanske ett romantiskt drama bättre, för detta är underhållning på hög nivå och i rasande fart.


Fyra unga illusionister, (Jesse Eisenberg, Isla Fisher, Dave Franco och Woody Harrelson) alla med olika specialområden lockas med hjälp av ett Tarotkort till en till synes tom lokal, där de med gemensamma krafter får fram ”blueprints” i hologramform. Det visar detaljerade planer över ett bankvalv, som skall rånas och de nappar givetvis. Bara det att det ska genomföras inför publik. Vilket det också gör och med stor framgång. Det är emellertid inte slut där. Deras hemlige uppdragsgivare har s a s fler ess i ärmen för dem.


Lagens långa arm utgörs av Mark Ruffalo och Mélanie Laurents. Den senare nybakad Interpool- agent och såklart till en början inte särskilt populär hos Ruffalo. En katt- och råttalek börjar för att försöka fånga ”The four horsemen” som kvartetten kallar sig. Polisen får ta hjälp av Morgan Freeman, som skor sig på att avslöja andra magikers trick och ge ut på DVD
Jag älskar att se trolleritricks på detta viset, blir sjukt imponerad fast det är på film och tankarna för mig till ”Illusionisten” (Edward Norton) som i den 5- Flipfloppiga filmen underhöll mig på samma underbara vis.


Kanske är den bakomliggande storyn lite tunn för så komplicerad handling, kanske lär man inte känna karaktärerna på djupet, men vi pratar förströelse a´la Oceans- filmerna. Det är snyggt, fartfyllt och smart. Särskilt förtjust är jag i Ruffalo och faktiskt, Harrelsson, som för all del spelar ungefär samma karaktär som alltid, men det är i detta fall inte på något vis negativt. En liten twist på slutet gör den inte sämre. Alls! Se och bli underhållen, det kommer jag göra snart igen. 4 starka Flipfloppor!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar