L

måndag 8 september 2014

Öland- part 1

Då blir det en rapport från mina tre ljuvliga dagar på Öland. Klockan ringde strax efter 5 i fredags morse och det var på håret att jag hann med tåget till Kalmar. Som dessutom till slut blev försenat hela 45 minuter, men bortsett från det, gick resan genom ett dimmigt Skåne riktigt bra. Jag slumrade till emellanåt och väl framme i Kalmar, strålade äntligen solen från en i stort sett molnfri himmel. En kaffe senare, satt jag på bussen över bron och kände hur stressen rann av mig för varje meter jag närmade mig Borgholm.


Där mötte moster K upp, precis som förra året och liksom då, blev första stoppet Kupan. Där lade jag undan ett par skor nästan det första jag gjorde. Sen tog vi affärerna i tur och ordning, de som var öppna dvs. För säsongen är över och en hel del stängt. Fördelen med det är att man kan strosa i lugn och ro. En annan fördel är att man kan fynda ganska rejält.

Som byxorna nedan t ex. Nedsatta från 1300:- till 199:-. Två par kvar och de jag provade, satt som en smäck, så det var liksom inte mycket att fundera över.
Lunchen bestod av en delad skaldjurspizza på ett ställe som utifrån såg relativt oansenligt ut, men som visade sig ha en helt underbar innergård. Där satt vi och försökte ta in den faktiska sommarvärmen, som vad jag förstår, visade sig i stort sett hela landet i helgen?


Tillbaka på Kupan, konstaterade jag att skorna fick stanna där de var och turen gick därefter norröver hemåt, där morbror P väntade på oss.


Fungerande rutiner är ju dumt att ändra på och en av de bästa hos K och P är att det kl 17 serveras ”innan maten”- drink med tilltugg. Himmagjord pesto och paprikaröra på Surdegsknäcke och Crostini. Hur gott som helst naturligtvis. Och naturligtvis satt vi ute i hammocken hela kvällen.




Men när solen började gå ned, gick jag till Naturskyddsreservatet, som ligger i närheten. Där finns gäss i mängder..., 


men också mycket Tranor. De är ganska skygga och jag såg dem bara på håll, eftersom en grind var så tung att jag inte kunde öppna den själv och därmed inte gå ut till dem. Dessutom klantade jag till det lite och fick en stöt av elstängslet och surnade till lite, men i luften fastnade några på bild i alla fall. 



Det är en  annan fördel med att åka hit sent , att man faktiskt får gå in där denna tiden på året.
Jag hann precis tillbaka till huset innan mörkret föll. Då fick jag också sett ett rådjur, som jag såg varje dag sen, men som pep iväg bara av tanken att det närmade sig en människa.



 Första dagen var till ända…Go´Kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar