L

tisdag 9 september 2014

Öland- Part 2

I lördags morse vaknade jag i mitt fina sovrum på ovanvåningen ganska exakt 06,00 p g a kissnödig, rumlade ned för trappan till badrummet och jag råkade då titta ut genom fönstret. Vilket fick mig att gå upp för trappan igen och i stället för att gå och lägga mig, hämta kameran och sen i bara pyjamas gå ut och fånga den trollska soluppgången. 


Helt magiskt att stå där i den öronbedövande tystnaden och se dimmorna lätta. Ja, sen kom både gäss och tranor flygande från reservatet och förde ”väsen” men ungefär då var det läge att gå upp och lägga sig nån´timme igen. 



Efter frukost och efter att vi räddat en Långbensgroda ur vatten tunnan, for vi nästan så långt nordöst ut man kan komma. 


Närmare bestämt till trollskogen. Den gör verkligen skäl för sitt namn då det är mycket gammal, orörd skog. Slingan vi gick, går till största delen längs med havet och där ligger ett gammalt vrak som blev perfekt plats för fika.





Den här eken är troligen minst 900 år gammal och ligger liksom i en glänta. Hur mäktigt?


Till slut var vi framme vid ”vägs ände” kan man väl säga och hade vatten synligt på båda sidor om oss. Det är Långe Erik man ser där i fjärran. Nu var vi helt plötsligt på västra sidan av Öland och här är minst lika fint som på östra. 



Inga människor mötte vi heller på hela rundan, men ett gäng kolsvarta kossor stirrade ut oss på avstånd. 


Det fanns också gott om svamp, både ätlig som Blodriskor och Citronskivlingen nedan, men också den giftiga vita flugsvampen som trots allt är väldigt ståtlig. På hemvägen tog vi hållet om Byxelkrok, som är ett himla fint ställe det med. Och jag såg Blå Ljungfrun liksom sväva över det klarblå vattnet precis som förra året. Bara att åka runt på Öland är en upplevelse i sig och jag rekommenderar det varmt!



Drinken innan maten tilltalade även denna bålgeting, så den fick s a s hamna i elektriska stolen så att vi kunde äta ifred. 


Och jag avslutade kvällen på samma sätt som dagen innan, genom att gå ned till reservatet.



 Inte fullmåne, men inte heller långt ifrån. Mkt Bra!

6 kommentarer:

  1. Oj, wow och dubbelwow! Vilka magiska bilder och vilken upplevelse du har haft. Vackraste inlägget någonsin. <3
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, det är en underbar miljö! Kramar

      Radera
  2. Åh... Jag säger som Lingon; Vilka magiska bilder! Underbara!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena, det är verkligen magi där, Kramar

      Radera
  3. Ja, det är bara att hålla med ovanstående! Wow wow wow!!!

    Tack!
    /Marlene

    SvaraRadera