L

tisdag 2 september 2014

Ryss goes Italienare!

Tycker man det är tjatigt med tomat- inlägg, kan man sluta läsa nu..

..för jag är som sagt, väldigt fascinerad över de där tomaterna jag har som jag kallar Ryssar.

Givetvis har jag Googlat och försökt hitta något namn på dem och för all del, vart de kommer ifrån. Min gissning har hela tiden varit österut, men så hittade jag till slut något som i alla fall liknade mina ryssar, men med den lilla skillnaden att de var knallröda, Den jag snodde och tog kärnor av förra hösten, var orange och omogen har jag förstått nu, men det kunde jag ju inte veta då…


Granne Italienaren har också varit lite intresserad. Inte för han sett dem utan mer för att jag har något som han faktiskt inte har, så jag gick in med en till honom och han sa utan att tveka (fast det gör han aldrig när det gäller något som är Italienskt) att det är Marzano- tomater. Om dem kan man läsa följande:


” San Marzano-tomaten är antagligen världens mest kända tomat och den enda tomatsort som får användas i en Vera Pizza Napoletana. San Marzano är den överlägsna pastatomaten och den som italienarna älskar till pastasåser.
Man vet inte riktigt hur och när San Marzano-tomaten kom till Italien. Det finns både en sägen om att det första San Marzano-fröet var en gåva från kungadömet i Peru till kungadömet i Neapel på 1770-talet. Det finns också annan information och kanske den som är mest sann, som säger att San Marzanotomaten var en spontan korsning av två lokala italienska sorter; Fiaschella och Fiascone. Säkert är i alla fall att tomaten fick sitt namn från San Marzano sul Sarno som ligger i provinsen Salerno.

Och säkert är att San Marzano är en mycket speciell tomat. Den är nästan flaskformad, längre och lite mer oregelbunden i formen än en vanlig plommontomat. Den har mycket fruktkött och få kärnor.”


Eftersom det börjar bli lite svårt för dem att mogna helt på egen hand, lägger jag de som bara är halvmogna i fönstret, för att mogna klart.. I ärlighetens namn, är mina coctailtomater mycket godare färska, men jag köper absolut att Marzano är en fin- fin tomat till matlagning. Lustigt är att för sin storlek, är de väldigt lätta, d v s innehåller lite vätska, men det är ju också det som gör att de tål upphettning så bra.


En del ramlade ned i regnet och rent allmänt, är tomatskörden på upphällningen. Skulle gissa att jag i alla fall plockat minst 5 kg. Inte en tomat har köpts sen den första mognade. Mkt Bra!
Vädret är också mkt bra idag, så jag trädgårderar så mycket jag orkar. Klipper mest och det är nästan det roligaste. Go´Kväll

4 kommentarer:

  1. Kul att få veta liksom och italienare låter bättre höll jag på att säga men det spelar ju ingen roll. :) :)
    kram

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tyckte ju det och Italienare låter ju onekligen lite flottare på något vis, fast jag hade varit glad om det faktiskt varit Ryssar också.. fniss Kram

    SvaraRadera
  3. Kan man få några kärnor tro? :) :)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan få småplantor till våren om du vill och såklart även kärnor om du hellre vill dra upp dem själv!

      Radera