L

tisdag 14 oktober 2014

Bra Bok

Vi har ett litet bibiliotek i miljörummet i Paradiset och där hittade jag denna bok, som när det begav sig år 2003/5 blev en riktig snackis. Fast det hade jag ingen aning om när jag tog med den till Mallis.


Jag förstod inte heller att det är författaren själv det handlar om och därmed en slags biografi. Det framgår dock ganska direkt. Vad jag däremot förstod nästan från början var att den skulle bli svår att släppa från sig. Huvudpersonen är blandmissbrukare, sönderslagen, pank, på ett flygplan och utan något annat än kläderna han har på kroppen och han är 23 år.  Läge för rehab alltså och det är mestadels hans tid där boken handlar om.

Han skriver lite otraditionellt på många vis. Rakt och brutalt, utan taltecken och upprepningarna är många. Trots, eller på grund av det, var det nästan omöjligt att släppa den ifrån mig innan jag läst ut den. Vissa passager är direkt plågsamma att läsa och verkar för bra för att vara sanna. Oavsett, är det en mycket, mycket läsvärd bok.


När jag så läst ut den, googlade jag honom. Det var minst lika intressant, men jag råder er att göra det efter ni läst boken. Om ni inte redan gjort det. Nu ska jag beställa fortsättningen och kanske få några frågetecken uträtade… 5 Flipfloppor.

Ikväll är jag och Mr T på bio. Det är Gillian Flynns ”Gone Girl” som filmatiserats och i vanlig ordning har jag försökt undvika trailers etc. Kritiken har varit väldigt fin i alla fall.  Go´Kväll


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar