L

lördag 22 november 2014

Julemarknad

Min faster, Pa´s storasyster är 87 år och bor numera på "himmet" i Vinslöv. I morse for således jag, Ma och Pa iväg för att hälsa på henne. Den arla timmen berodde mest på att vi hade minst ett stopp på vägen. Så långt är det annars inte innan man plötsligt är i Vinslöv... Förutom lite regn halvvägs, var det helt ok bilväder och en fin himmel hela vägen.


Första stoppet, om man inte räknar en kissepaus (jag klarade mig exakt 38 minuter) var Julmarknad på Hässleholmsgården. Ett väldigt trevligt ställe. En lång allé till infart som var smyckad med kärvar och marshaller hela vägen.



Och när vi parkerat, ser jag JULETOMTEN!! han t o m vinkade åt mig.


Nu började vi som vanligt med att fika, så vi svängde av åt höger och in på gården.
 

Det var alldeles fullt med himmabakat och goda mackor, så årets första Klenät var ett faktum.
 

Sen gick vi in i "Ladan". Jag överdriver inte om vi var där inne i nästan 2 timmar. Bara närproducerat (nästan) och nästan bara mat. Så mycket gott att smaka på att till slut gick vi, utan att ha shopsat något alls. Det tåldes liksom att tänka på vad som skulle med hem till Byn.



Nedan helt naturell Äppleglögg från Sofiero. Det fanns bröd, korv, ost, kakor, sylter, ostkaka och ett otal sorters Glögg. Den ena godare än den andra.


Sen gick vi in i 2 andra lador med bara hantverk innan vi gick upp till huvudbyggnaden, som även i flyglarna hade riktigt fina hantverk till försäljning. Mycket hantverk allså, men i stort sett ingenting som var "samma". Här fanns verkligen något för alla, men jag tänkte bara på matladan.


Så efter en grillad korv med senap, som ju alltid, alltid smakar så bra när det är lite råkallt ute, gick vi tillbaka och shopsade det vi spanat in.

Sen gick vi till bilen och for iväg till ICA Maxi i Hässleholm. Inte för att shopsa, men för att häsla på kusin P som jobbar där. Sen raka spåret till Faster L. Hon är allt lite skröpplig och börjar bli mer och mer dement, men idag hade hon en fin dag och presenterade stolt sin lillebror, mig och Ma för personalen. Så fikade vi och när det började skymma, for vi hemåt igen.


Himla bra dag på alla sätt. Himla tråkigt dock att det är så kallt i Buren, men Röris ska minsann komma på tisdag. Gissa om jag längtar! Go´Kväll




4 kommentarer:

  1. Bästa stoppet ju med julmarknad. Hoppas du hittade något gott. :-) Jag ville åka dit men tiden räckte tyvärr inte till. Nästa helg är det julmarknad på Bosjökloster fast det krockar ju med första advent. :-)

    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, jag shopsade 2 saker. Varav den ena kommer från Ostaffären på Lilla Torg....pinsamt, såg det för sent. Första adventshelgen kommer jag nog hålla till på Byn i vanlig ordning. Kram

      Radera
  2. Så mysigt det ser ut! Jag blir också sugen på julmarknad... Har inte varit på någon i år, men annars är det ju det säkraste för att få fram julstämning :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, man kan liksom inte låta bli att smittas och jag hoppas gå på fler förutom den "himmavid". Kram

      Radera