L

tisdag 16 december 2014

Julemarknad & Finbesök

Fredagen var ingen rolig histora p g a julfesten, men när jag slutat för dagen, förberedde jag middagen till dagen därpå så mycket jag kunde. Så jag i lugn och ro kunde åka upp till Metropolen och se paketträdet naturligtvis..


och den fina lilla julmarknaden som finns på Gustav Adolfs torg nu fram till jul.


Sen gick jag till St Gertruds julmarknad och mötte upp Mr T och familjen G. Jag tyckte nog denna julmarknaden var bättre förra året, men positivt var att vi var där relativt sent så det gick att gå omkring i lugn och ro, utan att irritera sig på för mycket folk.


Lille Z tyckte detta var det bästa. Tomtens tvätt! Då måste han väl bo i krykan, men vi var inne och kollade utan att se honom...


Det skymmer snabbt nu och när vi drog oss upp mot torget, visade sig Metropolen från sin vackraste sida med alla ljus.


Älskar detta parasollet som är gigantiskt stort


På Gustav var nu alla marschallerna tända och de tänds nu varje kväll fram till julafton.


Och så den fina, fina karusellen. Tycker den borde stå där året runt, men 2 gånger om året är bättre än inte alls. Det är nu i jul och sen på Malmöfestsivalen



Lille Z tog 2 rundor innan han var nöjd. Eller ja...han hade nog suttit där än om vi inte lyft bort honom.


En liten orkester spelade julsånger och tillsammans med doften av brända mandlar var julstämningen verkligen på topp.


Men vi var hungriga och så for vi till Buren, där denna ljuvliga pepparkaksgubbe höll show tills det var dags för mat. Som inte blev dokumenterad p g a vrålhunger.


Sen fikade vi på mandelmusslor som Ma bakat. Jag lade jordgubbssylt i botten och spritsade grädde ovanpå. Lussebullarna med vit choklad slank också ned utan några större problem


Men sen däckade Z i soffan och vi slötittade på en film och pratade bra länge innan de for hem till sitt. Då hade mina gäster diskat upp det mesta. Så himla snällt!


Jag fick också Per Morbergs glögg (mkt god, men väldigt söt) och dessa UNDERBARA rosor, som fortfarande står och gläder mig varje dag.


Idag har jag shopsat lite julklappar och "tomtat" lite. Go´Kväll

1 kommentar:

  1. Mandelmusslor, gott.
    Minns ett år för länge sedan när mamma gjort sådana till ett kalas....råkat ställa de så lilla hunden kom åt de och slickade av grädden på allihopa!!!
    Kram Titti

    SvaraRadera