L

måndag 8 december 2014

Premiärbak & Juleträff

Lördag morgon! Så härligt det var att tassa upp, tända granen jag klädde i fredagskväll och njuta av att inte jobba.

Det blev till att baka lussekatter och göra Rocky Road- fudge. Jag tror inte att jag någonsin gjort lussekatter förut, eftersom jag alltid bakar ut saffransdegen på samma sätt som till kanelbullar och fyller med vit chokela´och russin. Men efter att ha läst ett tips på ”Internettet” om att kavla ut degen som om man skulle göra just kanelbullar och sen rulla ihop först ena sidan till mitten och sen andra så att de möts på mitten och därefter skära tvärsöver, testade jag och för att vara första försöket, blev jag helt ok nöjd


Skulle jag göra om det, hade jag delat degen på 2 innan jag kavlade. Då hade det förmodligen varit ännu lättare att hantera den ganska lösa degen.





Ja, sen tittade solen fram och därför blev det en promenad innan det sen eftermiddag var dags att bege sig utombys för jobbträff. Värdinnan gör egen glögg och den gick inte av för hackor.


Urgoda Peppisar och Crostini med olika ostar på och sen middag med en ljuvlig mousse på Apelsin och Kardemumma som dessert. Gick alltså ingen nöd på oss precis.


Sen blev det julklappsspelet. Alltid lika roligt! Jag vann till slut Nougat och en ljuslykta. Mkt Bra



2 BiB och en ansenlig mängd glögg senare, for vi hem i natten och gårdagen var en slö historia med väninne- frulle och 2:a adventsfika på eftermiddagen. Nu har en fullspäckad vecka startat och det är bara roligheter på programmet. Ja, förutom det här ”jobba” då ;) Go´Kväll

4 kommentarer:

  1. Alltså jag hade behövt 1/10 av din julstämning. Gahh! Önskar att den kom men det gör den ju inet bara sådär och tiden och orken att fixa en massa finns inte riktigt. Hoppas lite ledighet ihop med familjen från idag till 7 januari gör sitt. NJut lite för mig med att din underbara stämning. Kramis

    SvaraRadera
  2. Hm, det är inte alltid den infinner sig hos mig heller, men jag gör vad jag kan....förstår det är körigt för dig. Jag hade trevligt, men önskar att jag kunde delat mig och varit med er i Helsingör också. Kramen

    SvaraRadera
  3. Så du hoppade över mitt recept med att spränga degen och ta en åttondel för att jäsa i en ulltoffla?!
    Nu blev jag sugen på glögg!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte din variant verkade lite komplicerad, plus att jag inte har några ulltofflor, så jag körde på som vanligt istället ;) Kramen

    SvaraRadera