L

torsdag 29 januari 2015

Biodags

När såg jag Michael Keaton senast? Förmodligen som Batman och även om Keaton själv påstår sig inte se likheter med sin karaktär i denna filmen, är det omöjligt att inte dra paralleller.

Filmen handlar nämligen om en avdankad skådis, Riggan Thomson (Keaton), som i 3 filmer spelat en superhjälte vid namn Birdman, men han verkar inte riktigt vilja kännas vid det längre utan tänker istället göra come back genom att sätta upp en hyfsat tung  pjäs på Brodway med sig själv i en av huvudrollerna. Birdman ligger dock som en förbannelse över honom och han tvivlar ständigt på sin förmåga som ”riktig” skådespelare. Under 3 dygn lär man känna Riggan, hans bäste vän, dottern, exen och övriga inblandade i pjäsen. 
  

En av mina absoluta favoritskådisar, Edward Norton, spelar den andra manliga aktören i pjäsen och med den äran förstås. Hans karaktär, Mike Shiner är ”up and coming” och försöker omgående och väldigt elakt stjäla rampljuset från Riggan. Naomi Watts spelar även hon i pjäsen och Emma Stone spelar Riggans dotter. Båda väldigt bra och övertygande.



Filmen är regisserad av Alejandro G Iñárritu, (21 grams, Biutiful). Det jag ganska omgående lade märke till, var att det finns i stort sett inga klipp. Man ser alltså hela filmen som en enda lång mjuk tagning och det är sjukt imponerande! Dels rent tekniskt förstås, men även närvaron som blir av detta tillvägagångssätt.


Keatron har hunnit bli 63 år och det syns. Vilket såklart är meningen, men jag blev ändå lite förvånad. Förmodar man minns människor som sist man såg dem… Som vanligt, hade jag inte läst recensioner eller sett någon trailer innan. Gällande denna filmen är jag särskilt glad för det faktiskt. Jag visste dock att den genomgående fått lysande betyg.


Den känns å ena sidan väldigt realistiskt. För jakten på roller, ungdom, berömmelse och bekräftelse verkar genomsyra Hollywood på ett inte så sunt sätt. Å andra sidan finns det element som är direkt övernaturliga och till slut vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Jag har i alla fall aldrig sett något liknande i filmväg förut.

Men jag tänker fortfarande på den och det är ju ett så gott betyg som något. Samtliga medverkande gör alltså verkligt bra insatser och de 7 Golden Globe- nomineringarna är den väl värd. Blir förmodligen ett par Oscars också när den tiden kommer. 4 Starka Flipfloppor.





2 kommentarer:

  1. Låter spännande. :)
    Höras i luren i morgon?
    kramar!

    SvaraRadera
  2. Den var väldigt sevärd. Javisst kan vi det :) Kramen

    SvaraRadera