L

torsdag 1 januari 2015

Gårdagen

De senaste åren har jag firat nyår utombys, men så blev det inte i år. Mr T kom och vi valde att fokusera på riktigt god mat och riktigt god dricka till.

Så först somrig drink med Getost/Honungscrostini. Mkt Bra, fast jag hade velat ha en valnöt ovanpå också.


Förrätt blev väl beprövade Pilgrimsmusslor med Parmesanaioli och äpplesallad. Alltid lika gott!


Till förätten Champagne som Mr T fått och när ska man dricka "the real thing" om inte på nyår?


Huvudrätten bestod av himmagjorda Klyftpotatis, grillad sparris, ugnsbakade tomater och helstekt färsk Oxfilé. Det smälte i munnen kan jag säga och minns inte när jag åt det sist, så det var verkligen gott!


Till det drack vi ett kraftigt rött vin, Barone Motalto (beställningsvara och urgott och prisvärt)


Desserten gjorde jag det mesta av dagen innan. En "No bake"- paj med mycket Chokela´. Det 
blir ju sällan fel när chokela´är inblandat. Jag använde 100 gr mjölkchoklad och 100 gr mörk choklad smaksatt med Hallon.  Nytt recept och jag gjorde receptkort, vilket innebär att det är värt att spara för att göra fler gånger.


Till detta drack vi kaffe och en 18- årig Laphroigh. Mkt Bra!


Roligt var att se Grevinnan & Betjänten. Det var ett par år sedan sist, men konstigt nog, kom jag ihåg i stort sett alla repliker. Som visserligen inte är så många, men ändå...

Utsikten från buren är fin, man ser hela Metropolen..


Även på balkongen ser man långt, men


det är ändå en viss känlsa utomhus, så vi knallade ner på gatan och skålade in det nya året.


Lugn och fin nyår alltså och det var väl bra det, eftersom jag vaknade till en mindre översvämning i köket, då frysen tydligen gått sönder. Ma och Pa har hämtat det jag kunde rädda i alla fall.

Annars är det halv storm här idag och jag håller mig inomhus i pyjamas. Mkt Bra!

4 kommentarer:

  1. Oj oj med frysen...tur det kunde räddas....
    Mmmm vilken god mat.
    Trevlig fortsättning önskar Titti
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. M, det är ett skit men maten blev perfekt i alla fall! Kram

      Radera
  2. Amen NEJ!!! Been there, done that. Sååå trist. List med dig och hoppas verkligen att du redan har hunnit avverka 2015 års lågvattenmärke.

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tänkte faktiskt på dig när jag gick där och torkade. Inte roligt alls. Filén tillagades till temp 62 i 90 graders värme och blev totalt perfekt! Kram och god fortsättning

      Radera