L

söndag 18 januari 2015

Utflykt

Igår for jag och Mr T till Måkläppens naturreservat. Ett ställe jag länge velat till, men det har liksom inte blivit av. Och vilken tur vi hade. Hela veckan har det varit grått och regnigt, så även idag, men igår strålade solen från en nästan molnfri himmel.


Det var bara möjligt att gå längs stranden fick vi information om av ett par vandrare vi mötte som redan gått 6 kom men fått vända p g a allt vatten. 


Så vi gick längs strandkanten ut mot reveln. Bra blåsigt och det gäller att klä sig rätt, både på fötterna och kroppen, för det tar ca 1,5 timme att komma ut. Det är 12 km enligt hemsidan.



Skarvar, eller "Ålakråkor" som de kallas i alla fall i Skåne, är rätt häftiga och jag fick se en hel flock, men bara på håll tyvärr.


Framför oss var det kanske 10 personer, men ett helt lämmeltåg bakom oss. Undra på! Är det bara tillåtet att gå ut 3 månader/ år så gäller det att passa på när solen är framme.


Klungan af människor står så långt ut vi kunde komma, eftersom det var så mycket vatten. Hade vi haft gummistövlar, kunde vi fortsatt åt vänster och förmodligen sett ett gäng sälar,  Både Knölsälar och Gråsälar hänger här tillsammans med en del lite mindre vanliga fågelarter.


Så lite besviken var jag när vi vände tillbaka igen. Men som på beställning dök det upp en säl på s a s fel sida. Faktiskt såg vi ett ögonblick ännu en och de är ju bara för söta! Många bilder blev det men inte bättre än såhär gällande sälarna i alla fall.


Ja, sen fikade vi och for vidare till ett av Mr T önskat ställe. Rätt mör i benen kan jag säga. Idag har jag emellertid inte den träningsvärk jag trodde jag skulle ha. Mkt Bra!

6 kommentarer:

  1. Underbara bilder! Visst vill man åka dit igen?
    Kram
    Jeanette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man vill ju det!! Jag kan nog inte locka dit Mr T mer i år dock...får se om det blir en tur till, Kram

      Radera
  2. Åh vilka härliga bilder! Alla!
    Ha en fin söndagskväll,
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, det är ett verkligt speciellt ställe får jag säga! Kram och tack det samma

      Radera
  3. Åh så söt liten säl. :)
    Härligt att ni kom dig och fick sol dessutom. Jag är så sugen på att åka dit men hinner nog inte i år innan den siste jan.
    kramar och hoppas helgen varit fin för övrigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi hade verkligen tur med vädret. Och att vi åtminstone fick se 2 sälar.. Kram

      Radera