L

torsdag 12 februari 2015

Filmtips

Benedict Cumberbatch…bara namnet alltså. AJ Lajk!!

I väntan på fler Sherlock har han visst gjort film. Nu senast  ”The Imitation Game”. ”Based on a true story” över Alan Turings mestadels sorgliga liv. Matematiskt  geni, men som jag uppfattar det, närmast autistisk i sin samvaro med andra människor. 


Hur som helst försöker han med hjälp av sina kollegor, att bygga en maskin för att knäcka tyskarnas koder under Andra världskriget. En maskin som var en slags förlaga till dagen datorer.

Turing, hans kollegor och  maskinen kortade högst sannolikt andra världskriget med ett par år. Något han aldrig fick cred för. Tvärtom. Eftersom Turing visade sig vara homosexuell, vilket var förbjudet i England på den tiden, fick han istället välja mellan fängelse och kemisk kastrering. Han valde det senare och dog som en bruten man.

På Julafton 2013, 54 år efter sin död, fick han äntligen upprättelse. Skamligt!!!!


Jag kan inte riktigt förklara rollprestationen Cumberbatch gör här på annat sätt än att han är fullkomligt lysande. Även hans medarbetare och kanske t o m Keira Knightley gör alla fina prestationer, men ingenting jämf. med Cumberbatch. Jag hoppas innerligt att Oscar för Bästa Manliga Huvudroll går till honom, även om Michael Keaton tippas ta hem den.


4 urstarka Flipfloppor. Gå och SE alltså!!!! 


Anledningen till att det inte blir full pott, är att denna film faktiskt hade kunnat vara något längre. Visserligen får man tillbakablickar från barndomen och autentiska krigsbilder, men t ex hur han kände och levde med sin homosexualitet är  inte särskilt utvecklat. Inte heller hans arbete efter krigets slut nämns särskilt mycket och det hade varit väldigt intressant att få veta mer om. Å andra sidan är det inte säkert att någon ens visste… Å tredje sidan kommer jag nog leta upp någon typ av bok om honom, eftersom jag finner hans öde gripande. Minst sagt!

Jag har gett högt betyg till många filmer jag sett den senaste tiden, men denna förtjänar det verkligen. Jag sätter den i samma klass som ”The King´s Speech”, där Colin Firth helt rätt fick ”Bästa Manliga Huvudroll”.



6 kommentarer:

  1. Åh, nu vill jag ju ännu mer se denna film! Ska förresten passa på att tacka för alla dina recensioner, kul och intressant att läsa dem.

    Tack!

    / Marlene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv och ja, gå absolut och se den. Så värt det!

      Radera
  2. Den här hade jag inte ens hört talas om. Jag kanske ska skriva om en film jag sett. ..
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fniss, skrev just hos dig att du borde sett denna istället. Mkt Bra! Kramen

      Radera
  3. Det låter som ett bra filmtips! Jag tycker storyn är helt fascinerande och den där maskinen har man ju hört talas om.
    Här är allt bara lugnt, jag mår fortfarande inte så bra tyvärr. :( Något virus.
    Kramar och ha en fin kväll. <3<3<3
    L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja mycket facinerande hela storyn. Sköt om dig, kram

      Radera