L

onsdag 25 februari 2015

Musical- dax

Jag gillar Green Day.
Mr T och jag såg dem på Ullevi för ett par år sedan och maken till energi den lille Billy Joe Armstrong sitter inne med är häpnadsväckande. Skrev nog om det har jag för mig. Nu är det väl så att han mellan varven s a s tagit lite ”hjälp” av diverse substanser, för att hålla just den energin uppe, men ändå… Otroligt karismatisk och lite snygg!
I vilket fall som helst, 2009  gjordes det slags musical av deras tema- album American Idiot. Så i fredags var jag och Mr T och såg den. Lite roligt att det är just här den har Europapremiär.


Himla bra faktiskt. Storyn är väl ganska tunn egentligen. 3 grabbar som vuxit upp tillsammans vill fly förorten och det är deras 3 öden man får följa, då de på olika sätt känner sig svikna och missförstådda av samhället. 



Särskilt en av dem, Johnny, trasslar till det ordentligt för sig och kan man sin Green Day/ American Idiot, förstår man att St Jimmy spelar en stor roll.


Både aktörer och musiker är alldeles utmärkta och eftersom bandet har ett eget litet podie på scenen  kändes det emellanåt  mer som en konsert än en musical. Något Malmö Opera också verkar tycka, då de garderar sig med att kalla uppsättningen för båda såg jag. Vad som däremot är helt uruselt är att de satt utmärkta trummisen från Sahara Hotnights i en plexibur. Jag förstår att det kan ha med ljudvolymen att göra, men väljer man att se en musical baserad på Green Day, får man nog räkna med lite ös i alla fall. Ljudet var alltså väldigt innestängt och alldeles för ”basigt”


Precis som med bio, försöker jag i den mån det är möjligt att undvika recensioner innan föreställningen och nu i efterhand ser jag att de varit väldigt blandade. Min alldeles egna teori om det är att gillar man inte musiken, hänger man upp sig på att storyn är tunn och då blir det väl inte så högt betyg förstås…Jag ger den i alla fall 4 Flipfloppor.

1 kommentar:

  1. Kul att höra hur det var och jag gillar recensioner. :) Nu räknar jag ner till helgen. <3
    Kram och trevlig kväll

    SvaraRadera