L

söndag 22 februari 2015

När ljuset är slut


Vem älskar inte ljus? Och då menar jag inte det soliga utomhus, som jag faktiskt har här just nu, utan de man har inomhus för mys och som för min del, gärna får vara  doftande och fint förpackade.

Ibland så pass fint att jag har svårt för att göra mig av med alla tomma ljusglas när de väl brunnit slut. Visst har jag vanliga värmeljus i några, men även ett antal ljusstakar avsedda för just värmeljus och glasen hamnar då i ett skåp. Där gör de inget annat än tar plats.

Så fick jag då en i mitt tycke, snilleblixt häromdagen, när jag upptäckte att den Succulent (Hawortia) jag har i köket i den avlånga krukan nedan, ynglat av sig så  att den hotat spränga krukan och därför krävde omplantering. Jag sätter några småplantor i gamla ljusglas!! 


Eftersom det inte finns hål i glasen, bottnade jag med lite lecakulor, sen på med jord och i med skottet. Mkt Bra! Succulenter inte behöver särskilt mycket vatten, mina får max en gång i veckan, så räknar jag med att det ska fungera.


Det blev i stort sett som jag tänkt mig och jag hoppas de växer på sig lite nu, för det ser allt lite ynkligt ut i vissa av glasen.
Jag satte också några skott i två gamla teracottakrukor som annars bara står och samlar damm 11 av de 12 månaderna jag inte har Hyacinter i dem.


Nu ska jag ut i solen, Fortsatt fin söndag!

2 kommentarer:

  1. Visst är ljuset underbart! Bara att njuta och idag har jag släppt ut Selma utan koppel, där var det glädjeskutt. :)
    kramar och ha en skön söndag

    SvaraRadera
  2. M, gäller att passa på. Idag var det t o m fågelkvitter när jag gick till jobbet. Kram

    SvaraRadera