L

onsdag 25 mars 2015

Fina ungarna

Bilden är inte så bra, men det är en Noshörningsunge som föddes den 25 Januari i år. Det är första gången på 35 år det föds en unge där. Det småregnade lite när vi kom till Noshörningarna, så de kallades in och vi stod på en bänk bakom glas och tittade på den. Hur söt? En Noshörning kan vara dräktig i över 500 dagar och vanligtvis blir det bara en unge.  Ungen vägde 50kg vid födseln och det är ganska nyligen den började visas upp för allmänheten.


Zebran hade också en unge. Betydligt äldre, men det är ju inte varje dag man ser en Zebra överhuvudtaget.


Sen är ju apungar bara för söta. Så mänskliga men ändå inte. 


De karibiska Flamingosarna (eller om det heter Flamingosen?)  är inte rosa, utan klart Orange, men det är väl då i vuxen ålder, för denna ungen var i stort sett knallröd. Stor som en höna ungefär och uppenbarligen väldigt trött…


Känguru- ungen fick jag bara en skymt av men såklart ursöt den också. Det finns ett gäng på kanske 10 Kängurus skulle jag tro. Modell mindre, som en stor Golden Retriver ungefär. 


Naturligtvis finns det fina Fåglar också. I tropisk värme är det svårt att fota, eftersom linsen immar igen i stort sett omedelbart efter den blivit avtorkad. Mr T tyckte det var för varmt att gå där inne, jag njöt i fulla drag av färgprakten och alla fjärilar som fladdrade omkring.


Detta är en Krontrana .En av de vackraste fåglar jag någonsin sett. Liknar Häger väldigt mycket, men det gör ju vanliga Tranor också. Bortsett från färgerna då. Jag kunde använda en krontran som "mood board" om skulle ny- inreda, helt klart.  



Vi såg fler djur än jag visat här och jag tycker det var helt fantastiskt att gå där även om det kunde varit lite varmare. När vi nästan blev utkastade, gick vi tillbaka mot hotellet och när vi satte oss för att äta, hade vi gått nästan 2 mil. Förutom en livsmedelsaffär, där jag köpte en stinkande ost, besökte vi inte en enda affär och det kändes bara fint.

1,5 härliga dagar i Köpenhamn hade vi och jag avslutar med min favoritbild.


Onsdag och halva veckan har gått. I dag har jag fått mammas bruna bönor och i morgon blir det väninne- fika efter jobbet. Mkt Bra!

1 kommentar: