L

måndag 30 mars 2015

Jag behöver inte åka till Finland...

 Igår var det inte alls så fint väder som i lördags när jag var i Paradiset och trädgårderade, men det klarnade upp och strax efter lunch gick jag ned till havet.
Men istället för att gå raka vägen, tog jag en liten omväg och det är jag mycket glad för…

Jag kan inte såå väldigt mycket om fåglar, det är bara så roligt att fota dem och skulle jag stöta på en jag inte vet vad det är, slår jag upp det. Som den här lilla Blåstjärten t ex. Den fanns inte med i min fågelbok och det tog lite tid innan jag fick fram namnet, (älska internettet!) för den är tydligen mycket ovanlig. Så pass att folk åker till ett särskilt ställe i Finland bara för att fota/ se den, eftersom det finns lite fler där! 


Fram till 2014 fanns det tydligen bara 80 par i Sverige och så ser jag några en halvtimme hemifrån. Otroligt roligt!


Dessutom var det inte den jag i första hand försökte fota,  utan den här lilla översspeedade bollen jag fick syn på först. Kungsfågel. Den minsta i Europa med en vikt av 5-7 gram. Som jämförelse med Blåstjärten, finns det nästan 4 miljoner häckande par i Sverige.


Inte en sekund sitter de stilla nästan och det är en utmaning att fota dem. 


Det fanns också en Bergfink (tror jag)  som jag tyvärr bara fick i motljus, men roligt i alla fall och allt bara för att jag ändrade min vanliga rutt lite grand. Drygt en timme hängde jag bland småfåglarna innan jag gick vidare.


Havet låg relativt lugnt och hade exakt samma färg som himmeln, vilket gav ett rätt härligt och mystiskt ljus. Många fiskare var på plats och även de första Sädesärlorna. Jättesöta och inte så skygga heller. Jag hade när jag var liten, en i trädgården som var så tam att den åt ur handen på mig. Sen tog jag en annan väg hem, för att gå lite mer PW utan distraherande fåglar i vägen. Mkt Bra!


Första arbetsdagen på kort vecka är slut och jag har varit i Paradiset igen. På Onsdag kommer vattnet på och då måste kranarna vara stängda, vilket jag såklart glömde göra i Lördags...

2 kommentarer:

  1. Härligt och jag har inte ens hört talas om blåstjärtar förut. :)
    kramar och hoppas veckan är bra

    SvaraRadera
  2. Nej, inte jag heller...veckan är ok, men skitväder, vill ju dit igen och se om de finns kvar! Kram

    SvaraRadera