L

tisdag 21 april 2015

Himmamatch


Allsvensk premiär på himmaplan för mig igår. Första hemmamatchen var jag inte på, men igår var det änterligen dags. MFF mot allsvenska nykomlingarna Hammarby.
Jag får sådana sommarvibbar när jag går in på Swedbank Stadion. Fotbollen och allsvenskan hör ju mestadels sommaren till. Med en publik på  19 849 personer och en sol som strålade från en nästan molnfri himmel, kunde det inte varit bättre. Tifot under inmarschen var bland det bästa jag sett och sände rysningar över hela kroppen på mig. Ingen uttrycker det bättre än tidningen Citys sportchef:

”Frågan är om inte matchen nådde sin topp redan innan den hade börjat. Under inmarschen höjdes ett tifo mot den klarblå vårhimlen. Massvis med banderoller, 50-60 st, som var och en representerade en egen stadsdel i Malmö. Som förkunnade att Malmö FF är hela Malmös lag. En enande signal i dessa splittrade tider. Och ett tydligt budskap till de som vill klistra våldsetiketter på svensk fotbollskultur. Detta är allsvenskan. Detta är Malmö. Och här kan vi sluta leden när det blåser hårt./ Fredrik Lindstrand”


En relativt bra match också. Fösta MFF- målet efter 13 minuter men det dröjde inte länge innan Hammarby kvitterade. Sen var det ribbträffar, stolpe, strax utanför, straffmiss osv.


Sen blev det paus och då stod det 1-1
Mittfältet är oorganiserat och laget känns inte ”färdigt” på samma sätt som förra säsongen, men med 6-7 nykomlingar och precis i början på säsongen kan man nog inte förvänta sig annat och det är ju som bekant målen som räknas. Hammarby bjöd på gott motstånd mellan varven och det var absolut nervöst fram till slutsignalen löd.


Tillslut avgjorde  Agon ”ålen” Memeti på övertid satte spiken i kistan med 3-1. Snygga mål allihop.



Mest obehagligt var att MFF målis Robin Olsen, flera gånger under matchen fick läkarhjälp och kontrollerades p g a hjärtklappning, men idag har han genomgått fler undersökningar och allt är ok.
Roligast var att se så många par/ kompisgäng som kom gående, där det hängde både himmelsblå/vita och grön/ vita halsdukar runt halsen. Man ska inte hata i fotboll, (sport) bara hålla på sitt lag. Att MFF sen stod helt lugna utan att ens tända en tändare, när Hammarbys klack tände bloss över hela sin klack, så att matchen blev fördröjd p g a all rökutveckling, gjorde mig extra stolt.

Det blev lite kallt på slutet och jag önskade att jag haft mössa, annars var det en helt perfekt kväll! Idag har jag varit hos Polisen och fixat nytt pass. Det kommer nämligen lite otippat, behövas inom det snaraste. Go´Kväll

2 kommentarer:

  1. Vilken stämning det verkar vara. :) Och ut och resa? :-) :-) :-)
    Supersmileys från mig och kram!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är fin stämning, helst med så mkt folk som det var. Mr T och jag ska iväg i 5 dagar till Kroatien. :)

    SvaraRadera