L

torsdag 30 april 2015

Nu är det ljust...

..så länge att det går att göra utflykt efter jobbet,så i tisdags körde jag och Mr T till Alnarpsparken utanför Metropolen. Det börjar bli riktigt fint där nu. 

Vissa Magnolior har redan blommat över, men en hel del var verkligt fina fortfarande och parken har en artrikedom man förmodligen inte ser på så väldigt många ställen i vårt land. 




Fast nu var det inte därför han ville köra dit, utan mer för att försöka fota småfåglar. Småfåglar är roliga, svåra och ibland helt omöjliga att fota, men det gäller att ha tålamod och minsann såg jag en ny art. För mig då alltså. Den är vanlig den här lilla Svartmesen men då helst i barrskog, vilket det inte finns så mycket av där jag brukar vara.


Blåmesen lät mig komma ganska nära, liksom Bofinken, men lilla Rödhaken fick jag hålla avståndet till. Alla bilder är ganska rejält beskurna, 300- objektivet räcker bara så och så långt….


 



Sen vände vi tillbaka till Metropolen, fikade på Kajutan och sen körde vi till Gröna Räcket och kollade solnedgången. Fiskarna stod på rad och drog upp Rödspättor, sen kom det en idiot som tyckte det verkade vara en bra idé att köra vattenscooter där, men han förstod rätt snabbt att det nog inte var läge… dessutom tror jag inte det är tillåtet heller. Moral- Madde höll dock tyst, svårt men det var tillräckligt med folk som gav honom onda ögat.


Sädesärlor är fina och kan ju bli ganska tama. Denna verkade inte alls särskilt skygg, utan sjöng så fint för oss. När vi sen vände tillbaka till bilen, mötte vi en man med hund som vi hälsade på och när jag sen vände mig om, förstod jag att han väntat med att gå tills vi fotat klart fåglarna, så att hans hund inte skulle skrämma iväg dem. Man blir ju rörd!!


När detta publiceras, är jag hos Fiona och spanar in det ökända Valborgsfirandet i hennes by. Det kan sluta hur som helst faktiskt. go´kväll


2 kommentarer:

  1. Tack för mycket fina fågelbilder :-)

    /Marlene

    SvaraRadera
  2. Hej och tack, det har väl blivit en liten fixering för tillfälligt! Hoppas allt är bra med dig :)

    SvaraRadera