L

onsdag 6 maj 2015

Lägesrapport

 Jaha, på plats i Paradiset och det är bråda dagar nu tycker jag. Gräsmattan måste befrias från Maskrosor och gödslas, en del skall sås/omplanteras/flyttas och samtidigt växer Kirskålen, som jag avskyr mer än sniglarna nästan, med blixtens hastighet, vilket inte är tillåtet i min trädgård. Men varken verbala böner eller hot hjälper. Inte ens handkraft hjälper, men jag gör vad jag kan för att begränsa dess framfart.

”All work and no play” blir ingen glad av dock, så häromdagen blev det en liten runda i Kungsparken för att se om det möjligen kommit några ungar.  Vi parkerade vid Malmöhus och kontrasten mellan det nya (Malmö Live) och det gamla precis i närheten kändes ganska häftig..


Mycket riktigt fanns det ungar… Gräsänderna har börjat yngla av sig. 


Söta är de såklart och helst av allt skulle jag velat plocka upp en och klappa lite på, men det går såklart inte för sig.



Rätt söta är också Gåsungarna. När de blir vuxna, ser de mest dumma ut….



De här är emellertid inte särskilt söta? Unge till Sothönan och så märkligt olik sina föräldrar. Då föredrar jag nog när de är vuxna, men roligt att se dem, tror inte jag sett deras ungar förut. De här såg vi f ö i Öresundsdammarna, dit vi for och fikade.
  

Det var i sista sekund, för när vi vände tillbaka, kom de mörka molnen och gjorde himlen dramatisk och vacker, men också  hotande om regn som mycket riktigt kom senare. 


Igår Tisdag, var det väldigt fint väder fram till kvällen. Då kom det åska och skyfall. Mys då att ha hunnit hem till Paradiset efter diverse helgrelaterade ärenden. Idag har jag trädgårderat. Det går lite snabbare att komma hem från jobbet när jag bor i Paradiset, så jag hann en del, men nu är det hockey för hela slanten! Go´Kväll

2 kommentarer:

  1. Ååh, så nu är det sommar? Eftersom du är på plats i Paradiset menar jag? Så fort en vinter kan gå...
    Underbara bilder på de söta fågelungarna och deras föräldrar! Du är en så duktig fotograf!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, fast inte vädermässigt precis. Blåst idag efter två kvällar med värsta åskovädret. Tack snälla Helena, det är ju kul att fota fåglarna, blivit som en liten fix idé känns det som. Fast semester hägrar och då blir det annat. Kram

    SvaraRadera