L

fredag 15 maj 2015

Semester dag 2

Dag 2 for vi efter frukost, in till Split med lokalbussen som tog oss dit på knappt en halvtimme. Strandpromenaden, Riva, som kantas av palmer och uteserveringar, blev första stoppet. Väldigt fint och här slog vi oss ned för en kopp kaffe. Som f ö var utmärkt exakt överallt.

Vid Rivas slut, svängde vi upp på Marmontova, som är ”fina gatan”. Här finns märkesaffärerna vi har himmavid och priserna lär vara lägre. Vi gick dock inte in i en enda affär, det var för fint väder för shopsing och ingen av oss var ute efter något särskilt ändå…

Såhär ser de flesta hus ut. Alla med fönsterluckor i olika färger, fast de flesta verkar vara gröna eller vita. Så himla fint och drömmen om en semesterlägenhet här återkom vi till flera gånger under resans gång. Det lilla inklämda på bild 2 t ex?

Bakom Riva ligger gamla stan och kejsaren Diokletians stora palats som är nästan 2000 år gammalt. Väldigt vackert i vit marmor och med smala slingrande gränder man säkert kan gå vilse i.

Efter lunch vände vi ned mot havet och Riva igen med målet Marjan, som är Splits stora park och som ligger i stadens västra del.

Vi gick längs havet på strandpromenaden och såg helt osannolikt lyxiga båtar längs vägen, men när vi gått en bra stund utan att komma fram till stranden Bene, som ligger i utkanten av parken, frågade jag om vägen och då var det 5 km kvar, så vi stannade istället på en annan av de små stränder längs vägen.

Inte fel den heller och eftersom vi köpt badskor, var det inga som helst problem med att bada. Förutom att det var lite kallt.

Ja, sen gick vi tillbaka in till centrum och gamla stan igen och tog så småningom bussen hem till Podstrana

En liten flukt från terassen där vi sitter och äter frukost kunde vi inte motstå i det fina kvällsljuset innan det var middagsdags..

Vi gick åt motsatt håll från kvällen före och vad fick vi se i havet om inte 3 delfiner!! Hur häftigt! Brorsan blev helt avis på det. De har varit här i 10 års tid och vet att det finns 3 familjer men de har aldig fått se dem.

Vi hamnade på  Jura, där vi inte skulle äta pizza, men tonfisken jag suktade efter, hade de inte fått någon fångst av och när vi såg pizzorna till andra gäster, valde vi det samma.  Med Kroatiens motsvarighet till Parmaskinka bl a och den var bara så himla god! Som en pizza av den lyxigare varianten och med vin till, fanns det absolut inte något att klaga på alls.

Det blev en rätt tidig kväll, för dagen därpå skulle vi upp i ottan mot nya äventyr.

1. Det ser underbart ut! Jag får extra semesterfeelings när jag ser dig med fötterna i havet och middagsbilden med pizza och rött vin... Delfiner <3 "Puppies of the sea" Obeskrivligt glädjefyllt att se dem!
    Kramar

1. Ja, blev alldeles varm i kroppen av att se dem, Kram

2. Härliga bilder. Speciellt den med delfinen.
    Såg delfiner live på Bali för ett antal år sedan.
    Kram Titti

1. Vi hade obeskrivlig tur och att vi faktiskt såg att det var något där ute i havet. Kram

3. Vad mysigt!
    Är lite sugen på Kroatien, men blir inte klok på vilket ställe som passar oss...
    Delfiner i sin rätta miljö måste vara underbart! Älskar delfiner men skulle aldrig gå på djurpark eller stressande båtkaravaner för det vill jag inte stödja.
    Kram

1. Kan inte komma på något negativt alls med det landet och tycker vi bodde bra. Det kommer fler inlägg, så kanske det kan vara till hjälp? Absolut ska man se dem i det fria, annars är det bara sorgligt..hamnade på en sån där båtkaravan i Thailand för många år sedan och det var fruktansvärt. Kram