L

söndag 17 maj 2015

Semester dag 4

Tisdagen inleddes med strandhäng på vår egen lilla playa.  Några andra gäster låg också där och njöt, annars var vi tämligen ensamma och vi fick senare veta att Podstrana är en sömning liten by, som visserligen alltid är fullbelagd vid högsäsong, men ändå inte har något direkt ”high life” att tala om. 



Passade mig perfekt i alla fall och skulle jag återvända, skulle jag bo på Restaurang/ Hotell Amigos, dit vi återvände. Denna gången för lunch. Kall fiskplatta bestående av bl a en ljuvlig paté på tonfisk, cheviche på Bläckfisk och så de goda sardinerna som också är typiskt för området tydligen. 


Den enda efterätten vi åt på resan tog vi också här. Till mig, Chokela´kaka som smälte i munnen och Mr T valde Semifreddo som även den var helt underbar.


Sen eftermiddag åkte vi ännu en gång in till Split och bytte buss som tog oss till Trogir. Himla häftigt ställe med ännu smalare marmorgränder, fina små torg, strandpromenad och inte minst massor med smårestauranger




De har inte något tak, utan känns som ett litet öppet rum med en stor markis i mitten som kan vevas ut åt båda håll vid dåligt väder. Vi valde tillslut denna och det var visst en prisbelönt fisk/ skaldjursrestaurang. Damen här stod och grillade vitlöksbröd. Bara det. Det var liksom hennes jobb att grilla Vitlöksbröd hela kvällen. Gissa om de var goda?


Så fick jag änterligen min tonfiskstek som jag av brorsan blivit rekommenderad att prova. Mr T tog samma. Ingen av oss orkade äta upp och då var jag ändå mätt efter halva, men åt lite till bara precis för att det var så ljuvligt gott.


Sen tog vi en runda till på strandpromenaden där, innan vi for tillbaka till Split och ja, det blev en kaffe på Riva innan vi åkte hemåt…


Detta var också kvällen det var dags att packa ihop för hemresan i onsdags. Alltid lite sorgligt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar