L

onsdag 10 juni 2015

Rapport från Paradiset

Trädgården dokumenteras rejält som vanligt och det blommar mer och mer för varje dag. Detta är dock en för längesedan överblommad Backsippa, som har så vackra frökapslar att jag låter dem sitta kvar


Tamarisken är som allra finast just nu och eftersom det är förhållandevis kallt, kommer den nog hålla sig så ett par veckor. Sen blir allt det rosa brunt och visset. Efter det tar det en evig tid innan det slutligen blir grönt.


Tusenskönor blommar i gräsmattan och de är ena tåliga växter som inte bryr sig om gräsklippare och annat som andra blommor inte klarar. Jag låter dem vara kvar, de är bara fina och stör mig inte det minsta. 

Blodnävan blommar mer och mer i så stora tuvor att de borde delas…


…och den blå Kungsnävan blommar också för fullt nu. Himla fin och tacksam att ha i trädgården.


 Gräslökens fina blommor ska jag snart plocka och frysa in. Topp att ha på sallader etc och ger därmed en fin mild löksmak. Hyfsat dekorativa också ju. När Liljekonvaljerna, som nästan är slut nu, blommade som finast satte jag ihop dem med just gräslöksblommor.


Och Aklejorna såklart. Bland mina favoriter. 


Särskilt de här tvåfärgade tycker jag mycket om.


Inomhus blommar det också. De här två succulenterna har stått i Paradiset över vintern och var ganska bedrövliga när jag flyttade ut, men lite ny jord och vatten var allt de ville ha, ja och så att jag satte på elementen så de fick värme. De belönade mig med att blomma såhär fint. Länge verkar de stå också. Mkt Bra!


Det här är en Apostek-lilja som jag har tillfälligt, eftersom Ma inte längre kan husera den p g a jättehög. De blommorna varar bara en dag och här är den nästan vissnad, men fortfarande vacker. Faktiskt går det att se när de slår ut om man har ett par minuter över och råkar vara hemma när det sker.



Hela veckan har det varit fina kvällar och t o m fint på dagarna nu de senaste. Så jag njuter så mycket jag kan nu. Go´Kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar