L

måndag 8 juni 2015

Sommarlördag

Lördagen som gick bjöd ju på förhållandevis bra väder ändå, så det blev det trädgårdering och lite paus i Brassestolen mellan varven. Mkt Bra! Sommarfamiljen var på plats, men bara A och M. Inget av barnen tycker numer det är så särskilt upphetsande att följa med, men det är i sin ordning och naturens gång när man är tonåring.

På eftermiddagen åkte jag ut till Ön och efter en runda där, blev det korvgrillning hos Ma och Pa. Mkt bra! Jag letade lite efter Svanfamiljen, som inte synts till sen jag och Ma såg de alldeles nya ungarna, men såg inte dem jag heller. 


Däremot såg jag en Svart Rödstjärt, som är Metropolens Kommunfågel. Roligt, för jag har förstått att det är många med mig som tycker det är fånigt att ha en kommunfågel som inte så många ser och som är ganska ovanlig.


Småskrakarna som jag inte sett sen i vintras kom plötsligt simmande, vilket var roligt. De brukar vara för långt ute för att nästan kunna se. 



Svalorna häckar också där ute nu. både Hussvalor, som bygger ett 10- tal bon under en brandtrappa på Friskis.


Ladusvalor, som jag tycker är de allra vackraste.


Och så Backsvalor, som bygger i en jordhög i en av byggarbetsplasterna där. Eftersom de är rödlistade, måste jordhögarna lämnas ifred tills de häckat klart och lämnat bona. 


Kvällen ägnades åt CL- finalen och jag är mkt nöjd med utgången! Go´Kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar