L

tisdag 9 juni 2015

Tidig Söndag

06.45 i söndagsmorse hämtade Mr T mig. Det är hiskeligt tidigt. Särskilt när det är helg och ledighet. Jag är väl inte heller precis världskänd för att vara morgonpigg överhuvudtaget, men vi hade anmält oss till Fågeltur i Kalkbrottet, så det var bara att masa sig upp och hinka kaffe.


Så himla värt det! Vi fick en alldeles ljuvlig morgon där nere. Jag har varit där förr, men då på en ”allmän” tur och på hösten. Nu var vi en liten skara på 16 personer, som fick se och höra en hel del fåglar. Det var Erik Hirsfeld  och en annan skådare vars namn jag tyvärr glömt bort, som höll i det med den äran.


Bl a Berguven, som bott där ensam i cementröret i åratal. Han verkar ha det rätt besvärligt på datingfronten den stackaren…


Genom tubkikare såg vi också Gransångare, Pilgrimsfalk, Kärrhökar m. fl. men mitt 300- objektiv räcker inte särskilt långt i de här sammanhangen. 




Bättre då att ta bilder på själva kalkbrottet, som är en upplevelse i sig. Vegetationen är helt annorlunda nu jämfört med hösten också såklart.



Drygt 2 timmar senare var det över och vi for till byn för Smörrebrödsfrulle vid hamnen. Mkt gott och härligt att sitta ute i solen och äta. Vi hade då sällskap av denna….Pingvin?  


Mr T ville gärna se Svalorna på Ön, så vi gick dit och vad fick jag då se om inte Familjen Svan. Nu är det 6 ungar istället för 7 så hoppas de inte reduceras ännu mer.



Mätta och nöjda for vi sen till Brofästet. Jag har inte varit där alltför mycket och under bron har jag inte gått förut. Vid det här laget strax efter 12, var det rejält varmt och tillslut för varmt för att gå vidare klädd i långbyxor, strumpor, jacka osv som jag var. Vi var ändå rätt nöjda då, gått rejält mycket både på morgonen och där.



Hemma igen, däckade jag lite otippat och sov i två timmar. Sen grillning och MFF- DIF på datorn. 1-1 inte så bra men bättre än förlust i alla fall. Go´Kväll

2 kommentarer:

  1. Älskar Dina fågelbilder, som vanligt helt fantastiska!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla du, så roligt!!

    SvaraRadera