L

tisdag 30 juni 2015

Utflykt!

I lördags for alltså jag och Mr T med Ma och Pa till Dragör. Jag har inte varit där sen båtarna mellan Limhamn- Dragör gick och det är många år sedan.
Bil över bron i ganska disigt väder, men uppehåll och förhållandevis varmt ändå.


Inte ens när vi var framme, kunde jag förnimma någon minnesbild mer än att jag minns att där är mysigt.



Och det är nog det minsta man kan säga. Alla dessa fina hus huller om buller i de trånga gränderna gör Dragör till en sann idyll. 


Man behöver egentligen inte göra så mycket mer där än att gå omkring och beundra husen och de små trädgårdarna. Rosorna blommar för fullt där också nu.


Utanför ett hus blommade Vallmo i alla tänkbara nyanser av rött/ rosa. 


Stockrosor har vi i min By och ganska många också i den gamla delen, men det är ingenting emot hur mycket det finns i Dragör. De blommar ju inte än, men
Jag kan bara försöka föreställa mig hur fint det är när de sätter fart. Överväger starkt en ny tur dit när det är dags.


Efter en sväng ned på den lilla stranden i hamnen, där utsikten över bron är fin, gick vi uppåt mot den lilla gågatan och stannade på Strandhotellet för att äta lunch. Då hade det blivit T-shirtvarmt också. Mkt Bra!


Stjerneskud med den lilla twisten att det förutom en panerad spätta, även låg en porcherad spättaroulad på mackan. Mycket mat och redan där insåg vi nog att någon middag senare skulle bli svårt att klämma ned.


Sen blev det lite shopsing för min del, med betoning på lite då jag endast slog till på 2 doftljus. Sån´t som kan vara bra som present, men jag misstänker att de kommer bli kvar hos mig. Har mkt svårt att motstå doftljus oavsett årstid.


Ma provade lite kläder, men det blev inget köp. Kaffesuget tog över och vi drog oss ned till hamnen igen och gick längst ut till Caféet som ligger där. 


Kocken hade precis gjort en ny sorts Cheesecake, som vi slog till på. Lime med vit choklad och passionsgelé på toppen. Inte hälften så mäktig som den ser ut, utan luftig och fin. Däremot har de inte koll på hur man gör gott kaffe. Har hittills inte
Fått en vettig kopp någonstans i Danmark…


Innan vi for vidare till Bottleshop vid Kastrup, stannade vi till på Irma. Mest för att jag tycker det är roligt att gå i livsmedelsaffärer ”utomlands” och där gjorde jag nog dagens klipp!

3 olika rengöringsprodukter från Maison Belle till 1/5 av priset hemma. Ja, trots att man betalar 13 DKK för en svensk Guldpeng var det superbilligt. Sjukt nöjd med det! Så when in DK, shopsa Maison Belle är mitt starka tips.

Vid det laget duggregnade det lite, så vi for hemåt för att avsluta turen med riktigt kaffe hos Ma och Pa, samt en fototur runt Ön. Bra semesterkänsla på den dagen, trots att jag har 3 veckor kvar att jobba.

1 kommentar:

  1. Härlig utflykt. Maison Bell gillar jag , använder både rengöringsmedel och tvättmedel, till finare plagg.
    Kram Titti

    SvaraRadera