L

tisdag 4 augusti 2015

Barndomsminnen

När jag var liten, hade Ma och Pa ett Paradis ett par mil utanför Metropolen. Det är Sveriges största koloniområde med 634 stugor. Område A-E, men inte ens D- området var färdigt när vi bodde där. A och B- området, som vi bodde på, ligger väldigt fint med skog, dammar och åkrar runtomkring. Det var då mitt trädgårdsintresse startades och jag kommer ihåg hur lycklig jag var när Pa lät mig vattna grönsakslandet med slangen istället för att gå och skvätta med min lilla vattenkanna.


Nu åker jag ut där då och då för att gå i ”Skogen”. Det är dessutom rätt stor chans att kolla fåglar på främst vår och höst, men Glador det ser man alltid om man kör dit  ”om landet” och inte via motorvägen. I söndags följde Mr T med och visst såg vi Glador.
Vi såg en hel massa fåglar, men att fota dem är en annan femma. Det var bara Gulsparven som kom med på en vettig bild.



Dammen uppe vid gården är riktigt fin faktiskt och det blommar nu både vita och röda Näckrosor.


Sen irrade vi omring bland åkrar och häststigar, tills vi innan vi åkte hem, gick bort och tittade på vår gamla stuga, som jag förresten av en slump såg häromdagen, är nysåld och nyrenoverad. 


Trädgården såg bedrövlig ut, men jag vill tro att de nya ägarna har fullt upp med att komma i ordning inomhus först… De är de fjärde ägarna. Vi var den andra ägaren på den. Stockrosor finns det dock fina överallt, precis som i mitt Paradisområde, annars är det betydligt fler stugor som ser riktigt risiga ut där, än vad det är i där jag bor. Men. En stuga på A eller B- området skulle kunna fungera sen någon gång i framtiden.


Idag har jag givetvis varit vid havet hela dagen och även badat. Något annat vore helt otänkbart!

4 kommentarer:

  1. Ja äntligen fint väder.
    Näckrosor är vackert.
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är fina, jag är glad jag såg dem blomma! Kram

      Radera
  2. Fina barndomsminnen. :) Och ja något annat vore väl otänkbart än att bada. Jag var på jobbet idag, satsar på att vara ledig i morgon men det kanske var fel tänkt. Måste kolla vädret.
    kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var väl kanske inte optimalt, men nu har det rättat till sig :) Kram

      Radera