L

måndag 24 augusti 2015

Göteborg del 1

Att inleda första jobbeveckan med endast 4 arbetsdagar var lagom. Jag och Mr T for nämligen till Göteborg i fredags. Främst för att gå på konsert då.

Rummet stod klart och vi kunde checka in direkt. Gothia Towers var bokat, som i stort sett varje gång vi varit i Gbg och vi hade flyt med att få bo i det nya tornet på 16:e våningen, där vi såklart hade magnifik utsikt.





Även över den nya poolen, som är belägen utanpå fasaden 50m över marken och utrustad med bl a glasbotten. Nu är jag inte höjdrädd, men det är mkt tveksamt om jag satt mig i den.


När vi konstaterat att vi bodde perfekt och bytt om lite, for vi till Slottskogen. Vi hoppade av vid Botaniska trädgården, där vi fikade på räkmacka och njöt i fulla drag. Himla härligt ställe, där jag inte varit förut.



Själva Slottskogen var jag ju i förra året och då på WOW med Fiona. Nu höll de som bäst på att röja det sista efter årets version, men parken är mycket stor och vi tog en annan väg.
Det finns några dammar där och vi tänkte fåglar, men den första innehåller ett gäng sälar, som simmade omkring och verkade njuta av solen de med.


Vid nästa damm finns  Humboldtpingviner. Knappt 60cm höga och otroligt snabba och smidiga i vattnet. Not so much på land, dit de på en nästan given signal, vaggade fram för att få mat och i samband med det, fick vi lite information om dem också av djurskötaren. De är en av 4 utrotningshotade Pingvinarter och lever främst i Sydamerika. De är därför helt nöjda med vårt klimat och behöver alltså inte is och kyla. 2 ungar och 26 vuxna finns i Slottsskogen.


När de käkat färdigt, går de upp på land igen och putsar sig. 


Ungen som fick vara med de vuxna, var nästan sötast av dem alla. Lite förvirrad sådär…


Sen gick vi en bra runda till och minsann blev det en liten fågel i form av en ung Rödhake. Mkt bra!


När vi återvänt till hotellet, duschat och druckit lite vin, åkte vi till Kometen. En av Leif Mannerströms krogar, där vi åt även sist vi var i Gbg.
Inledningsvis hembakat bröd. Det grova är små, små portionslimpor liksom och smöret är hemkärnat och smaksatt.

Jag tog Wallenbergare med potatispuré, franska ärtor, rårörda lingon och Calvadossky. Det var så galet gott! Mr T tog schnitzel, som serveras på extra stora tallrikar av förklarliga skäl. De är enorma. Servicen är utmärkt och att få tillbehören tjusigt serverade vid sidan av, är nästan halva upplevelsen


P g a jättemätta, promenerade vi sedan hem i den helt underbara, ljumna kvällen. Vid teatern hade några raggarbilar ställt upp sig och visst var där en hel del fina. 


Den här typen gillar jag mycket.


Kvällstid är pariserhjulet upplyst och det är mycket imponerande måste jag säga! 


Och med den utsikten, avslutades första kvällen.

1 kommentar:

  1. De där pingvinerna är allt bra söta.
    Kram Titti

    SvaraRadera