L

tisdag 25 augusti 2015

Göteborg del 2

Lördagen bjöd på starka 27 grader och efter frulle, tog vi först spårvagn och sen skärgårdsbåt från Saltholmen ut till Styrsö. 



Där finns inga bilar, utan man tar sig fram med golfbil, flakmoppe eller elcykel. Det är ganska kuperat, men en del kämpade på vanliga cyklar också. 


Vi gick tvärs över ön nästan och på detta klippbadet hängde vi sen någon timme.



Jag hade beställt ostbricka som stod på rummet när vi kom tillbaka efter Slottsskogen igår, men efter Kometen, orkade vi inte en smula, så den åkte med ut till Styrsö i stället. Mr T hade cider och kylväska, så det var helt perfekt! Från hotellet till framme på Ön, tog det ca 1,5 timme, vilket är helt ok ändå.


Nu spelade MFF mot Häcken och det optimala hade såklart varit att gå på den matchen, men lite p g a logistik och mycket för att Mr T inte ville gå på match, lyssnade vi istället på radion och i efterhand är jag ändå rätt nöjd att inte varit på plats. Så bedrövligt av MFF att inte ta 3 poäng…

Ja, ja helgens absoluta höjdpunkt i form av Metallica- konsert närmade sig och på  vägen hem från Styrsö, stannade vi först till vid Centralen för att säga hej till annat löst folk som också skulle på konserten och sen vid Ullevi för att jag eventuellt skulle kunna ekipera mig. Vilket jag gjorde, eftersom det fanns riktigt snygga tröjor. Här var det meningen att det skulle synas, men resultatet blev istället helgens kanske sämsta bild. Fast rolig ändå på något vis.


Sen skulle vi äta och hamnade på Berzelius, där vi först övervägde Metallica- menyn, bara för att liksom, men 3 rätter är för mycket mat för mig och även för Mr T, så tillslut beslöt jag mig för en  vanlig varmrätt. Roligt var ju att @anclaine och @linda_gunnarsson (insta) med dotter M klev in just där så jag fick sagt hej till dem. Jag visste ju att de var i Gbg av samma anledning som jag, men det var drygt 63 000 (!!!) andra också, så sannolikheten var väl inte jättestor att vi skulle springa på varandra..


Vid Heden finns också kanske Göteborgs finaste balkong. Jag minns att jag gått förbi den förut när vi varit i krokarna.


Innan konserten, gick vi till Dancin´Dingo. En av flera källarpubar runt Heden, där jag fick fel drink, men den var läskande och god, så det gjorde inte så mycket. Hela Göteborg verkade vara ute även denna kväll och stämningen var Metallica- hög överallt.


Sen drog vi oss till Ullevi och förbandet hade precis spelat klart när vi kom in. Mkt Bra, det var inget någon av oss var intresserad av i alla fall.


Väldigt mycket folk alltså och helt perfekt väder med drygt 20 grader vid 20- tiden.


Konserten, vad ska man säga? Ullevi är i mitt tycke den perfekta scenen och när det är så otroligt mycket folk samlade av en och samma anledning, kan det bara bli bra och det var det också. 


Bäst: Sad But True, Fade to Black…mkt svårt att välja faktiskt.
Sämst: Alltså. Ljudet de första 4-5 låtarna. Bedrövligt ju!
Saknat:  Hade gärna hört ”No Leaf Clover” men det blir klart inte detsamma utan stråkar, så jag hade egentligen inte räknat med det.
Mest Otippat: Att få Pink Floyd- vibbar mitt i alltihop när laserstrålar och animerad film fyllde arenan. Skum känsla…
Fråga: 25-30 vitklädda fans (?) uppställda som en kör på scenen. Vad i all världen fyllde de för funktion?
Betyg: 4 Flipfloppor. 

Betyget hade blivit full pott om ljudet varit bättre, om de inte ”slarvart bort” några låtar och om de haft liite mer känsla. Det kändes lite som en dag på jobbet för dem även om de förklarade sin kärlek till Metallica- familjen de hade framför sig. Setlisten var det däremot inget som helst fel på!


2 kommentarer:

  1. Vad kul att du träffade Linda .....en hög-oddsare egentligen....men så blir det ibland.
    3 rätter alltid för mycket även för mig.
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Ja, hög- oddsare är ordet! Fick bra mat ändå och blev mätt, så bra att jag avstod. Kram

    SvaraRadera