L

onsdag 26 augusti 2015

Malmö i mitt Hjärta

Igår. Jag kan inte beskriva känslan….  Paradiset ligger väldigt nära Swedbank Stadion och det är lika härligt varje gång det är himmamatch och ett ljusblått lämmeltåg strömmar dit och genar genom Paradisområdet. Dessvärre var jag inte en av dem, p g a svårt utsålt, men jag såg givetvis matchen på TV. Hos Ma på Ön och när jag sen körde hem, mötte jag samma lämmeltåg var och en på väg hem till sitt får man förmoda.


Malmö är en hyfsat segregerad stad i många avseenden och med granater och skjutningar till höger och vänster, förstår jag att skepsisen mot min älskade Metropol är rätt hög. Men när det kommer till fotbollen, står alla enade. SAMTLIGA. Jag har förmodligen redan berättat hur jag fick en klump i halsen av rörelse när jag såg MFF- Hammarby  (3-1) och detta Tifot täckte ståplats.


Erik Niva är flerfaldigt belönad sportjournalist och var som vanligt lysande i studion igår. Nu var han väl inte så pigg på att sitta där allt för länge, han ville till ”Möllan” och de andra ställde sig frågande till vad det är, men han visade dem förmodligen. Han skrev också följande i en krönika förra året, men det är minst lika aktuellt idag. Mycket viktigt och bra!

”Hela mitt yrkesliv har egentligen byggts upp runt en övertygelse om att en fotbollsklubb alltid är något större och kraftfullare än elva a-lagsspelare.
Genom åren har jag också skrivit otaliga texter om olika föreningars relation till sina lokalsamhällen, om hur ett lag kan ge styrka till gatorna och få kraft från läktarna.
Jag har alltid utgått från att en fotbollsinsats kan påverka välmåendet i en stad – och att stämningen på en arena kan påverka en fotbollsmatch.

Jag vet såklart att det finns idrottsekonomer och taktikteoretiker som tycker att jag är både grund och naiv – men jag tror verkligen att några av fotbollens viktigaste framgångsfaktorer inte ryms i vare sig bokslut eller löpvägspärmar.
Det viktigaste för MFF:s framtidsförutsättningar är inte hur många miljoner de drar in på den här Champions League-hösten. Nycklarna ligger någon annanstans.
De finns bland fansen runt Möllevångstorget, bland de gamla storspelarna inom organisationen, hos lagkaptenen som började i den ljusblå fotbollsskolan som femåring. De utgår ifrån en klubb som tagit in supportrar i klubbledningen i stället för att motarbeta dem, som gör sig aktivt närvarande i samhället snarare än att fjärma sig ifrån det.

De senaste säsongerna har MFF-killarna inte bara spelat för varandra, utan de har kämpat för hela sin klubb, hela sin stad.
Och visst kan ni hävda att det är fluffiga floskler, men då har ni förmodligen inte varit här i Malmö under hösten. Ni har knappast hört spelarna prata eller supportrarna sjunga, ni har inte sett fotbollen som presterats eller upplevt stämningen som genererats.”

Väl talat om ni frågar mig och fullt applicerbart inom alla sporter i alla städer. 

2 kommentarer:

  1. Tänkte på dig igår när jag såg att MFF vann över Celtic igår.
    Varit gift med en fotbollsälskare, min pappa var det också, så jag har varit på en hel del matcher i Europa.
    Även lite matcher i Sverige för att inte tala om på TV.
    Glömmer aldrig när vi höll på att missa VM-fianlen när vi var på Bali, kom från flygplatsen.....somliga
    var i upplösningstillstånd ...kastade sig ur taxin som var i bilkö och SPRANG till närmaste bar som visade matchen.
    Tala om att sonen o jag fick leta efter honom!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Verkligen! Fantastisk match och jag såg puplikhavet pulsera genom teven och tänkte att det är så mycket mer än bara laget. :)
    Massa kram och hälsningar <3

    SvaraRadera