L

måndag 28 september 2015

En helg med sol

Ska hösten vara som nu i helgen, är jag beredd att omvärdera denna årstiden. Helt vindstilla, varmt och knappt ett moln någonstans. Mkt Bra!

Så i lördags morse var jag en sväng i Kungs- slottsparken. I stort sett inga människor mer än några få som var ute med sina hundar. En Skarv satt i toppen av ett träd och torkade sina vingar. Lite Jesus- likt på något vis.. 


Efter ärende på byn, var klockan ändå bara strax efter lunch, så jag gick ned till havet och var ute i 3 timmar, helt underbart!

Rödstjärtarna är ännu kvar och de här är unga Svarta Rödstjärtarna var inte allt för skygga. Hur söta?



Kvällen spenderades med släkten och firande av fina brorsdotter T, som fyllde tonåring. God mat och fina tårtor som vanligt.


Igår for jag och Mr T med matsäck och kameror på tur med mål Vombsjön, där jag aldrig varit. Vi spanade naturligtvis efter fåglar och strax utanför stan stannade vi till för att titta på otroliga mängder fasaner. Kanske 40-50 st som hängde på en åker. Nu blir de tydligen matade där, så inte så konstigt att de samlas, men rätt roligt att se så många på en gång. Morgondimman gjorde det hela ganska magiskt faktiskt.



Nästa stopp blev Häljasjön, där vi fikade och tittade ut över sjön som låg i stort sett spegelblank.


Vid Vombsjöns parkering, hördes ett svagt knackande och det var minsann en Hackspett. Långt inne i skogen, därav oskärpa, men roligt att se den i alla fall.


Sen såg vi ganska omgående en Glada. Där är riktigt fint vid sjön och en del människor som faktiskt badade och det kan jag nog också tänka mig. Nästa sommar om det blir tillräckligt varmt, inte som det är nu!


Till slut vände vi hemåt och jag fick se de Rosa (till förmån för bröstcancerfonden) ensilagebalarna live. Kändes fint och det är en perfekt rosa nyans dessutom.


På kvällen bar det iväg igen, men nu till Lund, för konsert med ”Greate Lake Swimmers”. Ett band från Kanada, som inte är så värst kända här, men som hållit på ett bra tag och verkligen förtjänar mer uppmärksamhet. 


Otroligt bra och perfekt avslutning på helgen, fast det blev ganska sent. I morse var jag dessutom uppe och kollade månen, så något mör idag faktiskt… Go´Kväll

2 kommentarer:

  1. Underbara bilder (som vanligt. :) ) Och snart blir jag nog inspirerad att bli fågelfotograf också. Så länge det är bra väder så är det ju underbart att komma ut och få luft.
    Ha en skön kväll så hörs vi snart. Provar ringa dig i morgon.
    kramar!

    SvaraRadera
  2. Bilderna med fasanerna så "trolsk" på något sätt.
    Som en tavla.
    Fåglar gillas, finns många i Thailand.
    Det kvittras mycket runt vårt hus.
    Kram Titti

    SvaraRadera