L

måndag 7 september 2015

Öresundsdammarna levererar

Jag börjar komma i ordning i Buren nu. Eftersom jag fått för mig att göra en riktig storrensning, går jag igenom skåp efter skåp och det tar sin lilla tid, men så himla skönt det är! Jag har sagt det förut och säger det igen, jag är så innerligt trött på alla grejor!!

Igår var det fint men väldigt blåsigt och när solen tittade fram uppåt dagen, kunde jag inte vara inomhus längre.

Vid Öresundsdammarna finns nu en Kungsfiskare tydligen och det hade ju varit roligt att se, men den gömde sig väl. Däremot såg jag många Grå Flugsnappare. Himla fina och inget jag sett förut tror jag.



På fältet fanns stora flockar med Starar. De är ungfåglar och nästan ännu finare än vuxna.


Även denna lilla fina Gulärla hängde med några vanliga Sädesärlor på fältet. Också det en ny bekantskap.


 Kitesurfarna hade också en högtidsdag igår med den vinden och så många har jag nog aldrig sett där samtidigt.



När jag sen skulle köra därifrån, ser jag något märkligt vid  södra dammen och efter att ha anlitat fågelboken sen när jag kom hem, visade det sig vara en ung Gröngöling. Alltså ingen ovanlig fågel på något vis, bara det att man inte brukar se dem i stan. Mkt Roligt!


Ja, sen körde jag med Ma och Pa till Mobilia för att lämna kläder till flyktingarna, men den insamlingen har inte börjat än. Bra då att det stod en lastbil vid Coop, där vi kunde lämna. Känns bra att bidra lite i alla fall.

Idag är det också väldigt fint, så när detta publiceras, är jag vid havet igen. Gäller att passa på så länge det är ljust när man kommer hem från jobbet! Go´Kväll

4 kommentarer:

  1. Fina små fåglar. Fotade en enormt stor fiskmås på båten i Helsingfors. Helt orädd.
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är vackra de också. tänk så kritvita ändå! Kram

      Radera
  2. Du skämmer bort oss läsare med alla underbara fågelbilder och vackra miljöer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, just nu är det väldigt tacksamt att vara ute med kameran. :)

      Radera