L

onsdag 7 oktober 2015

Dimmig Söndag

 Söndagen inleddes tidigt med tvättstuga 07,00. Tjock dimma gjorde att jag därför städade under tiden utan att längta ut allt för mycket och städa behövdes verkligen. Nu pajade dessvärre (?)  dammsugaren och en tvätt fastnade i maskinen, så jag blev lite uppgiven där en stund. Men. Den som tvättade efter mig, lyckades få upp luckan och tvätten kunde räddas.
Det var inte så kallt och lika lugnt som vi haft ganska länge nu, så jag gick ned till havet strax efter lunch. Där gick jag i drygt 4 timmar. 


Nästan den första fågeln jag stötte på var Svart Rödstjärt. Metropolens kommunfågel! Nu har jag sett den förut, men inte så nära och någon bild på en vuxen hane har jag inte haft så även om dessa inte är så bra, får de duga så länge.



Det är inte ofta hav och himmel går ihop på det viset och när solen tittade fram ett par minuter, blev det verkligen speciellt.  



Där finns, förutom lugnet, även en del fåglar som behöver fotograferas.  I ett litet, litet träd precis vid en av bryggorna såg jag hela 6 arter, vilket är ganska märkligt .

Grönsiska och Lövsångare..



Järnsparv och Stenskvätta. Och så Gärdsmyg och Rödhake, men de två ville inte vara med på bild.



Sen såg jag ett par Steglitser som yrade omkring runt handikappbadet. Hur exotiska med sina klara färger?



När jag till slut vände hemåt och bara hade en liten bit kvar, stod jag säkert en halvtimme och tittade på en enorm flock Bofinkar som hittat något gott på trottoaren. Så kom det en bil och de flög upp i träden i en närliggande trädgård, sen ner på marken igen och så höll de på så. Klart underhållande!


Idag köper jag ny dammsugare. Det är en djungel det där med att välja dammsugare upptäckte jag och de kan tydligen kosta hur mycket som helst också men valet föll i alla fall på en Electrolux. Ma säger att det är viktigt med mycket watt och hon är ju städdrottning, så många watt blev det.

1 kommentar:

  1. Du börjar bli en riktig fågelexpert. :) Visst är det viktigt med watt. Såklart.
    kramar

    SvaraRadera