L

måndag 12 oktober 2015

Lördagsaktiviteterna

Det har varit en helt ok fin helg här i Skåne och båda dagarna var likartade för min del, dvs utomhusvarande med kameran med mig.

Lördagen inleddes med städning och därmed test av nya dammsugaren jag är mkt nöjd med. Sen utskällning av grannarna som bor på gaveln av mitt hus och på första våningen. Ungt par, som helt yrvakna vid 10,30- tiden undrade varför jag fotade dem.
Det gjorde jag ju då inte, men däremot den här lilla Rödhaken, som satt i busken nedanför deras balkong. De stod f ö på balkongen och borstade tänderna. Kanske behöver de tagga ned lite på sin egen betydelse, för varför skulle jag vilja fota dem där och då?? Eller överhuvudtaget alls….


Det var i alla fall på väg ned till Ön och Ma och Pa. Där gick jag sen ut på norra udden där en fin Ejderhanne simmade omkring och sen tillbaka igen och runt kajen bort till Gröna Räcket. 


Kryssade över hundrastplatsen och gick längs havet bort till Handikappbadet.


Ungefär när jag var framme där, mötte Mr T upp. Järnsparven, för jag tror faktiskt att det bara är en, var på samma ställe jag sett den förut, liksom den lilla Gärdsmygen. Sveriges näst minsta fågel.


Det var ganska kallt och mulet då, så vi gick så småningom tillbaka till Gröna Räcket, där han parkerat men just vid skjutbanan såg vi något i en dunge och minsann var där Kungsfåglar, som är Sveriges minsta fågel. Den väger som mest 7 gram, sitter nästan aldrig stilla och är galet snabba. Sen körde vi till Kajutan för lite fika. 


Mellan Kajutan och Sibbarps Kallbadhus finns en liten ”strand” och där roade vi oss en stund. 


Under molntäcket tittade solen fram vid 17- tiden och havet låg plötsligt som en spegel. Mycket vackert!




Sen gick jag tillbaka till Ön och åt middag med Ma och Pa. Såg någon Skavlan förresten? Tyckte det var väldigt bra i lördags och GW var lysande i vanlig ordning, däremot tror jag aldrig att jag sett honom generad förut. Det var klart underhållande!

2 kommentarer:

  1. Så fin helg du verkar ha haft, bortsett från grannarna då. :) :) Alltså jag blev sugen på att följa med dig på fågelpromenad någon gång. Jag måste kika i en bok jag har i hyllan, kanske jag rent av ser skillnad på en Gärdsmyg och en gråsparv? Nej inte så illa är det inte men nästan.
    Kram och ha en fin kväll, <3

    SvaraRadera
  2. Gärdsmygen är med i inlägget 1/10. Järnsparven här kan vara lätt att förväxla med Gråsparv om man inte sett den föut, men Järnsparven är otroligt skygg och mycket finare i mitt tycke iaf. Kungsfågeln sötast av dem alla. Det är bara att hänga på och förutom kamera, utrusta sig med tålamod, för det behövs för det mesta. Kram

    SvaraRadera