L

måndag 26 oktober 2015

Utflykt NV Skåne- 15 bilder

Detta är Siri. En fransk Bulldogg som bor hos min kusin L och hans familj. Jag träffade henne i lördags, när jag besökte dem i NV Skåne. Helt bedårande är hon!


Kusin L är grym på macrofotografering och då helst insekter, men det råder en viss brist på dem nu några månader framöver och nu har han fått för sig att det är roligt att fota fåglar och tyckte jag skulle komma upp till dem så vi kunde fota ihop.  Jag var knappast nödbedd.

De bor galet fint med havstomt och den här utsikten precis utanför fönstret. Dessvärre inga vybilder, eftersom jag hade fel objektiv på kameran.


Vi var på 5 olika ställen och redan på första stoppet som jag tror var Stureholms Våtmarker, fick vi se Storspov, som f ö är världens största Vadare. Inte alltför ovanlig men himmavid lär jag nog inte få se den. Det är ett naturreservat och delvis även fågelskyddat = beträdesförbud hela året.



Det var disigt hela dagen, men inget regn och framförallt ingen blåst. Jag gillar när det är disigt och himmeln är relativt färglös. Här är Tofsvipa och Kärrsnäppor vid andra stoppet i Utvälinge, som är en känd fågellokal och där stannade vi länge. Tyvärr var bryggan redan borttagen, men vi såg mycket ändå och där händer det saker hela tiden. 





I vassen lurade en flock Skäggmesar, som jag tyvärr inte fick på bild, men väl en liten Blåmes.


Ute på ön flög en Kärrhök och födosökte . Hade bryggan varit kvar, kunde vi kanske kommit lite närmare, men rovfåglar är fantastiskt skygga, så förmodligen hade vi inte fått titta på henne lika länge om vi närmat oss


Vid Svedberga Kulle menade Kusin L att vi definitivt skulle få se fler rovfåglar. Han har aldrig varit där utan att se dem. Förrän i lördags då! Hela skogen var knäpptyst och det enda vi såg var en Bergfinkshane och en Nötväcka. Men uppe på kullen var utsikten fantastisk och det är alltid roligt att gå på ställen man förut aldrig besökt.


Klockan drog iväg och vi körde motvilligt hemåt. Då fick vi på en åker se två Ormvråkar. För det mesta räcker det med att stanna bilen för att de ska flyga i väg, men vi hade flyt och inifrån bilen kunde vi fota dem under max en halv minut.



Utan för huset där L bor, ligger Ören som är ett annat naturreservat. Här såg vi mest Bläsänder och Storskarvar, men också en Ejder som vi kom rätt nära. 


Tyvärr inte helt utfärgad, så den såg lite skitig ut.


Sent på lördagskvällen var jag hemma i min By igen. Mycket, mycket nöjd med dagen, inte minst för att det var så längesedan jag träffade dem.

3 kommentarer:

  1. Vilka härliga fågelbilder.
    Siri ser bestämd ut!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Hon är jättesöt! Jag ringde dig i lördags och kom på sen att du säkert var ute med kameran och fotade. :)
    Du börjar bli en riktig fågelkännare nu. Jag är så imponerad.
    Massa kramar och hoppas du har det gott

    SvaraRadera
  3. Fantastiska fågelbilder.Blåmesen är underbar!

    SvaraRadera