L

onsdag 18 november 2015

Barndomsminnen

Söndagen var raka motsatsen till lördagen, då det var i princip helt vindstilla, vilket alltid är lika märkligt här i Skåneland. Det känns som staden håller andan, som om något ska hända liksom, 
oklart vad.
Lite trött på min vanliga runda vid havet, åkte jag istället till Kungsparken, då det var ett tag sedan jag var där och en Smådopping har setts till i en av dammarna. 
Den såg jag inte, men en hel del annat roligt.

T ex Trädkrypare. De kan av förklarliga skäl vara lite knepiga att upptäcka…


Ett par Rödhakar också och en sjöng så vackert och för full hals.


Talgoxar och Blåmesar i enorma mängder såklart.




Kungsfåglar finns också där. P g a pyttesmå (max 7 gram väger de) kan de också vara svåra att upptäcka till en början. Jag vet jag visat dem förut, men så svåra att motstå ju.


Men det bästa av allt var Stjärtmesarna. En flock visade sig som hastigast och jag vet inte om det finns någon sötare fågel? Stjärten är 9 cm och mer än hälften av deras längd. De väger något mer än Kungsfågeln, 7-12 gr och är något större också. Sannolikt kommer jag hitta dem igen nu när vintern kommer, men helt vanligt att se dem i stan är det inte.



Tillbakavägen blev en ”trip down memory lane” då jag gick till Rönneholmsparken där jag var en del som barn och sen vidare förbi huset där jag bodde som liten, för att vid Erikslust sen sätta mig på bussen hem. Mycket kom över mig om hur det var att bo där (jättebra!) och jag noterade också hur litet det kändes jämfört med hur det kändes när jag var liten, samt att de gjort utemiljön väldigt fin nu på senare år.

Älsk på helger som denna. Då städar och tvättar jag hellre på vardagarna, trots att det ibland bär emot när arbetsdagen är slut och jag helst vill slänga mig i soffan.

Misstänker även mindre fåglar och mer Julförberedelser snart. Det är ju hög tid!!! J

4 kommentarer:

  1. Härliga fågelbilder!

    SvaraRadera
  2. Så fina småfåglar.
    Tänk att de väger så lite.
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nästan ofattbart även när man ser dem, Kram

      Radera