L

söndag 29 november 2015

Julepiffningshelg

Stora piffingsdagen började igår, då jag fixade fram allt utom granen. Ljusglasen till årets advensljusstake inhandlades i somras på en av turerna till Dragör. Granet är en spillbit jag fick på torget igår, snöret är brunt och vitt och de kopparfärgade äpplena köpte jag förra året.


Adventsljuset är från förra året, då jag efter att ha köpt detta, köpte ett ytterligare jag kände att jag bara vara tvungen att köpa. Kryptomeria inhandlades igår, liksom mossa och Hyacinter.


Solen tittade fram en stund idag och nja, så juligt kändes det väl inte, men solen är alltid välkommen!


Lilla mosshjärtat har jag köpt i min närmaste blomsteraffär. Mest för att ha som modell om, jag skulle pyssla ihop något liknande själv, då jag tycker de är väldigt fina.


Idag söndag har jag bakat rätt mycket. Saffransbullar, som jag alltid gör med vit choklad och russin. Bästa sättet att finhacka choklad är att använda potatisskalaren och hyvla ned istället för att hacka med kniv.



Hallontryfflar och minimuffins, sen var jag färdig för idag. Ma är inte precis i bakartagen så de fick en del och jag ska dessutom ha årets Julemys, så lika bra att göra rejält när jag ändå var igång..


Satte även upp en talgboll på balkongen igår, fast vi inte får. Det är så mycket man inte får här i världen... ett par timmar senare kom så första Blåmesen. Så väldigt trevligt!


I eftermiddags mötte jag upp väninna M på Byn och vi såg bl a Metropolens lucia, drack glögg, shopsade och åt gott, men p g a tekniska bekymmer, får jag visa det en annan dag. Go´Kväll

4 kommentarer:

  1. Då gör vi liknande bullar du o jag.
    Söta pippi...vill äta så klart.
    Kram Titti i regniga norr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det är så gott m vit choklad i dem ju! Kram

      Radera
  2. Så mysigt och fint du har det. Jag kör lite sparsmakat i år men man vet aldrig när pyntlusten slår till.
    Ha en fin måndag och blås inte bort. :)
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller framme "allt". Hade jag inte förra året heller och röd jul har jag inte haft på åratal. Förutom i köket då, där de små, små Cult- tomtarna alltjämt huserar på fönsterbrädan. Kram

      Radera