L

måndag 23 november 2015

Julmarknad äntligen!

Julemarknad äntligen!

Usch, var så risig och förkyld förra veckan, men i lördags fick jag nog av att vara inomhus och satte mig på tåget till väninna E, som bor utanför Ängelholm. På agendan stod promenad längs ån, lite julemarknad och slutligen en god middag.


Tror det heter Hembygdsparken, där julemarknaden var belägen och så mysigt det var! Vi drack glögg, lyssnade lite på orkestern som sjöng julesånger och köpte sill.


Jag skulle köpt ost, men glömde bort det i all hast. Inte hela världen dock, finns en riktigt bra ostaffär på Byn hemma


Det skymde ganska snabbt och när vi ansåg oss klara med marknaden, drog vi oss uppåt stan och Telegrafen, där vi åt underbar Entrecote m fina tillbehör. Jag har inte träffat E sen i somras, så det fanns en del att avhandla. Roligt också att se Ängelholm igen, jag minns det inte så tydligt eftersom det var ett tag sedan jag var där, men det är en rätt mysig by faktiskt.

En hel dag utan fåglar då…eller? Naturligtvis inte.

E hade tidigare i våras sett Mandarinand i Rönne Å och det mindes jag. Så vi gick längs ån och där var han minsann. Hona hade han med sig också. De är verkligen helt overkliga, särskilt hanen. Det finns på ett par ställen i Sverige och har förmodligen ”rymt” från England, då de inte är inplanterade här. 



(Ska man vara petig, hoppade jag faktiskt av innan jag var framme på Centralen i Metropolen när jag skulle åka upp till E, för att gå igenom Kungsparken. Storskrake ska ha vintertillhåll där och visst såg jag dem!
Som bonus också en Nötväcka som letade insekter i ett träd. Mkt fin, liten och ganska snabb.)



Allt bra så långt, men sen blev det lite strul. Mitt tåg tillbaka till Metropolen hade spårat ur, så det blev istället först buss till Helsingborg, väntetid 40 minuter och sen mjölktåget (pågatåg) hem. Så en hemresa som ”dörr till dörr” tar knappt 1,5 timme nu tog 2,5. Det singlade fina flingor när jag gick på bussen i Ängelholm och det tilltog rejält. I Landskrona såg det ut såhär på perrongen, men i Metropolen var det i stort sett barmark


En på nästan alla sätt lyckad lördag alltså.

8 kommentarer:

  1. Fina fågelbilder! Mandarinen är helt underbar. Att den är förrymd gör inget tycker jag, dem är absolut värt att skåda!
    Helgens snöiga exkursion kan du läsa om på Ornitologernas hemsida.
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karin, så roligt! Nej, den är ett konstverk oavsett hur den kommit hit. Tack för titten :)

      Radera
  2. Vilken speciell fågel, mandarinanden.
    Kul med julmarknad.
    Här töar snön bort.
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi har inte heller någon snö kvar, den försvann nästan helt samma dag den kom. Kram

      Radera
  3. Vad härligt med julmarknad och såna där mandarinänder har jag aldrig sett. Praktfulla. :) Vi har fortfarande snö och mycket mycket halt, jag stod nästan på näsan i morse på väg till jobbet. Du vet så man spänner kroppen och ropar oh???! när benen far iväg. Men ikväll tror jag gångvägarna borde ha töat upp ordentligt. Blandade känslor för det är ju så fint samtidigt tycker jag.
    Kramen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, helt klart blandat och idag onsdag, önskar jag mig ett vitt landskap istället för den gråa skit vi har nu. Kram

      Radera
  4. Jag hade aldrig sett eller hört talas om mandarinanden, den såg verkligen ut som ett konstverk!
    Julmarknad lyckas jag alltid missa tyvärr. Så mysigt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lyckats pricka in åtminstone en de senaste åren och tycker det är rätt dåligt egentligen, för det är ju humörhöjare nr 1 nu när det är så grått. Ja, anden är helt magisk! Kram

      Radera