L

måndag 2 november 2015

Konsertdags med mobilbilder

Fast jag blivit lite knäpp I huvudet av det här med fåglarna jag tydligen måste fota hela tiden, betyder det inte att jag bara fotar fåglar.
 Igår var jag t ex på KB i Metropolen, för att för tredje eller fjärde gången se Steve Earle. Tyvärr bara med mobilkameran.

Senast Steve var här stod han på Stortorgets stora scen i somras då regnet öste ned över Malmöfestivalen. Då var han på strålande humör och försökte spela så mycket som möjligt på den ynka timme han blivit tilldelad. Det uppskattades mycket.


Igår var han…jag vet inte…obalanserad kanske är rätt ord. Nyskild för sjunde gången och det verkade han lite purken över. Emellanåt verkade han liksom lite frånvarande, för att i nästa minut dra en av många underbara historier/ anekdoter, som han är så bra på med en närvaro få av dagens artister har. Gubben har levt ett tidvis hårt men också väldigt innehållsrikt liv och det märks i hans låtar och alltså även i mellansnacket.


Senaste skivan är hans första renodlade bluesplatta och den 16:e i ordningen. Så det blev klart en del låtar från den, men även gamla godingar. Smockfullt och varmt var det, publiken var absolut med och konserten varade i drygt två timmar.


”The Mastersons” som var förband, kompade även Mr Earle ihop med sina ”The Dukes”, där några bandmedlemmar varit med sen sent 80- tal.
Mastersons var en ny bekantskap för mig och definitivt några jag kommer att kolla upp lite närmare.


Bäst: Goodbye
Sämst: Lite väl sluddrigt i ”down- perioderna”
Saknat: Gnistan som bara glimmade till periodvis
Mest Otippat: Trodde jag var trött på Copperhead Road, men icke live i alla fall
Fråga: Du kommer väl tillbaka va´?
Betyg: 4 starka Flipfloppor. 

2 kommentarer:

  1. Vad mysigt att gå på konsert!
    Jag har ingen koll på din musik, men det handlar om stämningen, tycker jag.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, det är mysigt och KB är relativ litet också, vilket gör det intimt och bra. Hoppas allt är bra med dig, Kramen

    SvaraRadera