L

måndag 9 november 2015

Liten, Större, Störst


Ännu en helg har passerat och ännu en helg har jag varit ute och försökt fota fåglar.

I lördags tog det lite tid innan vädret blev ok, så passade på att städa lite himmavid.  Sån´t behöver ju också göras, men vid halv 10- tiden begav jag mig iväg och träffade först på Mr Talgoxe och ett par Rödhakar. Små och söta, jag är nog lite extra förtjust i småfåglarna…



Nere vid Gröna Räcket satt de lite större Grönfinkarna och kalasade på Nypon och även en enda Björktrast som försökte gömma sig lite. Mellanstora fåglar som oftast är ganska tacksamma att fota, inte minst för att man faktiskt ser dem och de är inte så skygga som många andra.




Vid lunchtid kom Mr T och vi for ut mot Börringe/ Sturup för att möjligen få se någon rovfågel. Det blev ganska magert faktiskt till en början, men strax utanför Sturup såg jag en hel flock Glador i ett träd precis vid vägkanten. Rätt mäktigt, så vi vände och körde tillbaka. Då flög de givetvis iväg, men inte alltför långt och en av dem satt rätt länge innan den också flög iväg.


Senare hemma, pratade jag med kusin L och han hade sett samma fenomen i sin by. Kollade upp det och tydligen är Glador rätt familjära av sig utom under häckningen och sitter alltså ofta tillsammans i ”sovträd”på det viset.


På andra sidan vägen, skymtade en Fjällvråk och den fotades från bilen. Det är nästan alltid så man får göra som glad amatör utan gömsle och åtel. I samma sekund som man går ur bilen, flyger de oftast iväg.


Ja, sen blev inte kvällen spenderad på Ön som tänkt, så jag tog det lugnt och njöt istället av Downton Abbey. Nu är det inte många avsnitt kvar, snyft!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar