L

tisdag 3 november 2015

Utflykt Söderut

I ärlighetens namn, hade jag glömt bort söndagens konsert lite p g a jättelängesedan biljetterna köptes. Så tur då att det inte var i lördags, för då gick jag en ganska rejäl runda på drygt en mil och var hyfsat mör när jag kom hem.
Faktiskt tog jag bussen hemifrån redan 08,03 och bytte sen för vidare transport till Höllviken. Där gick jag så till Foteviken och sen vidare ut till Lilla Hammars Näs, som är ett stort naturreservat. Det var ganska disigt, men solen värmde lite ändå och nästan det första jag ser är denna fina Fjällvråk. Rovfåglar är ju mer än lovligt skygga, men denna lät mig komma relativt nära..


Nu kunde jag inte gå dit jag planerat, eftersom det var jakt och då är det relativt olönt att försöka fota fåglar. Därför blev också rundan mer än dubbelt så lång som tänkt.
Vid ett tillfälle tog jag en liten avstickare och stötte då på 3 rådjur. Jag såg inte dem först och de såg inte mig heller, men 2 bilder hann jag ta innan de sprang iväg.


Ute på reservatet mötte jag två danska skådare som var på väg därifrån när jag kom. Så efter en stund när de var utom synhåll, var jag helt ensam därute. Ja, ett gäng kossor går där förvisso, men de räknas nog inte.
Så där fikade jag och spanade ut över vattnet



Allt som var intressant, var för långt ifrån för att fota,  t ex den här flocken av Kärrsnäppor och Tofsvipor.


Då får jag syn på något välkamouflerat som rörde sig på marken en bit framför mig. Vinterhämplingar tydligen, fick slå upp dem när jag kom hem. Jättesöta såklart!



Jag pinnade på rätt bra på slutet för att hinna med bussen tillbaka till Metropolen och var hemma när det återstod 20 minuter av MFF- IFK Norrköping. Helt uppenbart ingen höjdarmatch, eftersom bl a den förlusten gjorde att Norrköping tog hem SM- Guldet.


Nåja, idag spelar MFF CL mot Shaktar Donetsk. På senare tid har de ju spelat betydligt bättre i CL- matcherna än i allsvenskan, så det blir säkert en bra match även om jag faktiskt betvivlar att de vinner. Fast hoppas kan man alltid!

1 kommentar:

  1. Oj vad härliga bilder. :) :-)
    Massa kram och kul att se dig igår
    L

    SvaraRadera